HOUDT DE KEIZER VAN SYRIË NOG ONDERDANEN OVER?

juni 1, 2012 at 6:02 pm 5 reacties

door Jef Coeck

In elke oorlog of gewapend conflict komt er wel een punt waarop zowat iedereen zegt ‘nu moet het maar eens ophouden, we moeten iets doen’. Dat is daarom nog niet het begin van de vrede, maar het kan een begin van een oplossing zijn. Srebrenica. Of het beroemdste voorbeeld uit de geschiedenis: Pearl Harbour.

Vorige week dachten velen dat in het Syrische conflict zo’n keerpunt bereikt was met de massale slachtpartij in Houla: 108 burgerdoden, van wie 49 kinderen, koelbloedig afgemaakt door wat op het eerste gezicht medeburgers waren, quasi live op televisie. Niet vergeten: de tienduizend doden die daaraan vooraf gingen. Intussen blijkt er van een keerpunt geen sprake. Maar wel is nu een licht geworpen op wie die wreedaardige ‘medeburgers’ dan zijn. Plots dook het woord ‘Shabiha’ op – geen nieuw begrip maar wel lange tijd uit het geheugen gedrukt en quasi vergeten. Onterecht, dus.

De BBC was deze dagen bij de eersten om erover te berichten, of althans haar berichtgeving bepaalde de toon en de artikelen in de rest van de Europese pers, de Vlaamse incluis. Wat is of zijn de ‘Shabiha’? Doorgaans in het zwart geklede, zwaar bewapende vechtjassen, die optreden op plaatsen waar ook de Syrische ‘security forces’ (leger en geheime politie) zich vertonen. Zoals in Houla: eerst een beschieting van de stad door tanks, mensen zoeken beschutting in hun huizen, dan treden benden huis-aan-huis killers op,  die vaak de buurt goed kennen, weten wie er wonen (lees getuigenis van 11-jarig jongetje Survivor Boy), doden zonder aanzien des persoons en stelen als de raven. Intimidatie. Terreur. Apocalyps.

Ze stellen keizer Bashar-al-Assad in staat om tegen de buitenwereld te zeggen: ‘Kijk, het zijn niet de Syrische veiligheidstroepen die deze wandaden begaan, het zijn geïsoleerde benden bandieten.’ Dat laatste is waar: ze zijn erger dan gangsters. In de volksmond staat Shabiha dan ook voor ‘schurken, tuig van de richel’. Die kwalificatie is niet nieuw.

De benden bestaan voornamelijk maar niet uitsluitend uit Alawieten, de sjiïtische sekte die in Syrië aan de macht is sinds de staatsgreep van Hafez-el-Assad, vader van de huidige dictator, in 1970.  De Franse krant Le Monde gaat in een artikel terug tot die tijd en daaruit blijkt dat de Shabiha (of Asabiyya in de Franse spelling van het Arabisch) redelijk ‘organisch’ zijn gegroeid uit de drang tot machtsbehoud van de oude Assad en zijn ‘linkse’ partij, de Baath. Deze laatste was trouwens ook aan de macht in Irak onder Sadam Hussein – er vallen dus nog meer parallellen te trekken. Bijvoorbeeld, het negeersyndroom. De sjah van Iran had ook dat trekje: ‘Hoezo, iets aan de hand in mijn land?’

Behalve de Assads zelf zijn ook verwante families als Deeb en Makhlouf van belang. Het is bekend, ook bij de instanties van de Europese Unie, dat Assads neven Fawwaz en Munir een belangrijke rol spelen in het Shabiha-gebeuren. Zij hebben intussen duizenden leden gerecruteerd en gedirigeerd. Zo kan de officiële overheid op elk door haar gewenst moment en plaats, het geweld doen uitbarsten zonder zelf al te zichtbaar te worden.

Videos posted online appeared to show men in civilian clothes join soldiers and police to beat and detain protesters in Homs. Others stabbed protesters gathered at a mosque in Damascus.

Het was in Homs, vorig jaar, dat de Shabiha hun grote come-back maakten. Remember Homs? Een verschrikking zonder weerga. De ‘thugs’ doen het niet voor niets. Volgens The Guardian worden de leden betaald a rato van 1500 Syrische ponden per dag (zowat 20 Euro) en ze worden overstelpt met opdrachten. Anderen schatten hun inkomen op 2500 tot 5000 Syrische ponden. Per dag. Ze worden natuurlijk niet rechtstreeks door de staat betaald (dat zou Human Rights Watch al snel te weten komen), maar via grote ondernemers die hun economische belangen beschermen. De namen zijn deels bekend, maar het heeft geen zin ze hier te citeren. Dat moet door en voor het Internationaal Gerechtshof gebeuren.

The Guardian, die niet van gisteren is, voegt er eerlijk- en veiligheidshalve aan toe:

‘None of this information is possible to verify, and Syrians are convinced that every successful businessman must somehow have sold his soul to the regime.’

het hele artikel in The Guardian:
http://www.guardian.co.uk/world/2012/may/31/ghosts-syria-regime-shabiha-militias?CMP=EMCNEWEML1355

het besproken stuk van de BBC:
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-14482968

Hieronder een bloemlezing – met links voor wie nog verder wil lezen – uit de geciteerde bronnen. Daarbij een ‘voorlopig besluit’ over waar het met Syrië heen gaat (of moet?) van de MO-specialist Jef Lambrecht.

——————-

LA ‘ASABIYYA, ÉLÉMENT MOTEUR DU SYSTÈME

Dans son analyse du système fondé par Hafez Al-Assad, Michel Seurat utilise un concept d’Ibn Khaldoun, historien et sociologue maghrébin du XIVe siècle : la «’asabiyya » (ce que Durkheim appelle « la solidarité mécanique »). Ce concept lui permet d’expliquer le rôle du pouvoir et des associations que le clan Assad a créées dans la transformation de la communauté alaouite en une confession politique (et pas seulement religieuse). Cette transformation s’est opérée à travers un discours, une réactivation dans la mémoire collective d’une hostilité à la ville et son « histoire d’exploitation des ruraux » et un recrutement des jeunes de la communauté dans l’armée et les services de renseignement.

Elle a également été renforcée par un contrôle du parti Baas et une instrumentalisation de ce dernier pour soumettre les institutions de l’Etat et les organisations de la société, notamment urbaines, à ses commandes. Ainsi, Hafez Al-Assad a soudé la communauté et établi une‘asabiyya dominante dans le pays, tout en élargissant progressivement l’assise sociale et les réseaux économiques de son pouvoir.

La question communautaire de même que celle des rôles des forces armées et du parti Baas restent aujourd’hui omniprésentes pour la compréhension de ce qui se passe en Syrie, celle du fils et héritier de Hafez, Bachar Al-Assad. La‘asabiyya persiste en tant que solidarité de corps pour maintenir la base fidèle au régime et est de ce fait le principal atout qui lui reste, après la décomposition de son autorité, de son contrôle symbolique, de son discours et de sa métamorphose en une simple machine répressive depuis mars 2011.

Par contre, la démographie et les évolutions socio-économiques ont modifié la donne du paradoxe urbain-rural. Le mouvement de contestation n’est plus uniquement citadin, comme Michel Seurat le décrivait au début des années 1980. Il est également rural, et le rapport entre les villes et les campagnes ne peut plus le contenir ou dresser ses frontières. Ces dernières sont dépassées par la nouvelle génération qui reconstitue son champ politique, à la fois dans des régions périphériques, dans les nouveaux espaces rattrapés par l’élargissement des agglomérations et dans le coeur même des cités syriennes.

het hele artikel in Le Monde:
http://www.lemonde.fr/idees/article/2012/05/14/l-etat-de-barbarie-persiste-en-syrie-mais-la-tyrannie-recule-devant-la-revolution_1700886_3232.html
—————————————-

SURVIVOR BOY

An 11-year old boy has described how he smeared himself in the blood of his slain brother and played dead as loyalist gunmen burst into his home and killed six members of his family during the start of a massacre in Houla, central Syria.

Speaking to the Guardian, the young survivor said government troops arrived in his district at around 3am on Saturday, several hours after shells started falling on Houla.

“They came in armoured vehicles and there were some tanks,” said the boy. “They shot five bullets through the door of our house. They said they wanted Aref and Shawki, my father and my brother. They then asked about my uncle, Abu Haidar. They also knew his name.”

Shivering with fear, the boy stood towards the back of the entrance to his family home as gunmen then shot dead every family member in front of him.

“My mum yelled at them,” said the boy. “She asked: ‘What do you want from my husband and son?’ A bald man with a beard shot her with a machine gun from the neck down. Then they killed my sister, Rasha, with the same gun. She was five years old. Then they shot my brother Nader in the head and in the back. I saw his soul leave his body in front of me.

“They shot at me, but the bullet passed me and I wasn’t hit. I was shaking so much I thought they would notice me. I put blood on my face to make them think I’m dead.”

Apparently convinced their work was finished, the gunmen moved on to other areas of the house, from which they proceeded to loot the family’s possessions, the boy said. “They stole three televisions and a computer,” he said. “And then they got ready to leave.”

On the way out of the house, the boy said the gunmen found the three men they had been looking for. They killed them all. “They shot my father and uncle. And then they found Aref, my oldest brother, near the door. They shot him dead too.”

Damascus has denied its forces were responsible for the massacre, and again blamed terrorist groups. Houla is a stronghold of the Free Syria Army in Homs province. Many military defectors have returned there to live with their families.

Case history in the Guardian:
http://www.guardian.co.uk/world/2012/may/28/houla-massacre-survivor-boy-syria?CMP=EMCNEWEML1355

————————————————–

EN WAAR MOET HET NU MET SYRIË NAARTOE?

Jef Lambrecht geïnterviewd in De Wereld Morgen, over de ‘Arabische revolutie’:

In Syrië bleef het regime wel in het zadel maar blijven de onrusten voortduren.

“De toekomst voor Syrië oogt evenmin zonnig. De waarde van de Syrische pond is sinds halfweg vorig jaar gehalveerd en de voedsel- en brandstofprijzen zijn verdubbeld. De verarming van de Syrische bevolking is dramatisch en gaat in een snel tempo. Daarnaast dreigt er een hongersnood omdat Syrië voor de voedselvoorziening voor de helft afhankelijk is van de import. De Syrische banken zijn buiten het internationale financiële verkeer geplaatst, waardoor het moeilijk is om aan de nodige voorraden te komen.”

“Ik zie ze ook niet meteen uit de politieke impasse komen omdat de oppositie te sterk verdeeld is. De Syrische nationale raad ligt voortdurend onder vuur, er is heel veel intern gekibbel en het is eigenlijk een groepering van bannelingen die weinig voeling hebben met wat er op het terrein gebeurt. Dat geldt ook voor het Vrije Syrische Leger. De leiding zit in Turkije en niet in Syrië, waardoor het weinig grip heeft op de verschillende milities in de steden en dorpen. De verdeeldheid in de Syrische oppositie is een heel groot probleem. De Syrische nationale raad is eigenlijk gewoon een mantelorganisatie van het Moslimbroederschap. Zolang de Syrische oppositie geen orde op zaken stelt en zich niet met een duidelijke eensgezinde stem naar de buitenwereld profileert, verbetert de situatie niet.”

Hoe kan de buitenwereld het conflict mee oplossen?

“Je kan alleen maar hopen dat de internationale gemeenschap zijn verstand gebruikt. Je helpt ze niet door wapens te leveren, maar wel door het land onder druk te zetten om de beloftes waar te maken en werk te maken van een meerpartijenstelsel. Momenteel wordt het Syrische verzet rechtstreeks via wapens en onrechtstreeks via geld bewapend. Het conflict is zo aan het militariseren. Je kan niet meer spreken van de vreedzame burgerbevolking en het gewelddadige regime. Beide partijen zijn nu bewapend. Een scenario zoals bij de Libanese burgeroorlog is een nachtmerrie. Ik ben in 1991 zelf in Beiroet geweest en ik heb nog nooit zo’n verwoesting gezien als toen. Het conflict in Syrië bevat alle elementen om uit te draaien op zo’n burgeroorlog, alleen vrees ik dat het er nog erger aan toe zal gaan. Het is een veel groter land en het risico is heel groot dat andere landen betrokken zullen raken.”

Je ziet de toekomst somber in.

“De bevolking heeft het recht tot spreken verworven en dat zal het niet snel meer willen afgeven. Dat is een hele stap vooruit. De vraag is alleen welke stemmen de bovenhand krijgen en of die de andere monddood maken. Daarover kan je geen prognoses doen. Ik weet niet of pluralisme binnen afzienbare tijd in de Arabische wereld mogelijk is. De situatie is heel licht ontvlambaar en we kunnen alleen maar hopen dat alle partijen hun verstand gebruiken.”

Het hele interview met Lambrecht in DWM:

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/05/31/jef-lambrecht-ik-zie-de-toekomst-voor-de-arabische-wereld-somber-in

 

Entry filed under: Ekonomie, Europa, Midden Oosten, oorlog, Politiek Belgie, Samenleving. Tags: , , , , , .

HET VLAAMS HANDVEST – LE HANDVEST FLAMAND KANNIBALISME ALS BESCHAVINGSMIDDEL

5 reacties Add your own

  • 1. Frank Roels  |  juni 2, 2012 om 10:14 am

    Heb met aandacht de 4 artikels gelezen. Jef Lambrecht hoedt zich ervoor Assad als beul te beschrijven en de opstandelingen als brave burgers – nog steeds het discours van de meeste media en Westerse politici. De wapens en geld voor de opstandelingen komen van buiten, van onze landen dus. Jef L. hoopt dat alle kampen hun verstand zullen gebruiken. Maar dat volstaat niet; er zijn nl tegenstrijdige belangen: de opstandelingen (en de westerse regeringen) streven naar de val van het regime, en het zittende regime wil zich uiteraard niet laten afmaken; Het heeft een echt leger en reserves, en nog enige steun van Moskou en Peking. Zolang de burgeroorlog duurt, is Syrië uitgeschakeld als macht in het Midden-oosten, en dat is voor de VS en EU al een succes. Doe zo voort, is het belang zoals dat begrepen wordt door machtspolitici. Wie is de baas in de wereld, minstens in de regio waar de meeste olie zit; daar gaat het om. Alleen Iran nog.
    Het verhaal in Le Monde is van Michel Seurat uit 1980; ik stel voor dat we iets verder terugkeren, naar de periode van kolonisatie door de Britten en de Fransen.
    De 11-jarige Survivor boy zal dit zijn leven lang herinneren, ongetwijfeld. MIsschien krijgt hij als icoon wel opvang in de VS (voorbeelden uit Viëtnam) (ik ga er vanuit dat zijn verhaal klopt; behalve dan dat hij de ziel van zijn broer zal opstijgen ten hemel). Maar dat de zwarte mannen handelen in opdracht van de regering of familie-Assad, wordt slechts door één woord “bewezen”: “loyalist”. Maar zonder enig bewijs. Jef Coeck stelt terecht de vraag: wat wil de regering-Assad? dat ze alleen doden en vijanden overhoudt? Zouden ze echt zo dom zijn. Ja, wie weet, misschien geloven ze dat het volk uiteindelijk zal moeten gehoorzamen. Bush en Blair gingen nog veel verder (en vele andere vergelijkingen). Het komt erop aan de geesten van de mensen te controleren; dan is alles toegelaten en mogelijk. Ook in Europa waar de vrije commerciële media die controle verzorgen.

    Beantwoorden
  • 2. Jan  |  juni 2, 2012 om 6:23 pm

    Er zitten wel wat fouten in dit artikel. Shabiha en asabiyya hebben echt niets met elkaar te maken. De eerste term betekent zoiets als “geesten”, “spoken”, en asabiyya is een soort van groepsverwantschap. Geen enkele verwantschap tussen beide woorden, al hebben de Fransen inderdaad de neiging Arabische woorden anders dan in het Nederlands te schrijven.
    En in Homs hebben de shabiha net geen belangrijke rol gespeeld. Het is zo een slachtpartij geworden omdat het leger een hele wijk, Baba Amer, gedurende meer dan twee weken heeft afgesloten en de hele tijd met mortiergranaten bestookt. Shabiha doen aan dat soort operaties niet mee, die dienen eerder voor het vuilere werk.

    Beantwoorden
    • 3. jefc  |  juni 3, 2012 om 8:17 am

      Mijn kennis van het Arabisch is vrijwel nihil. Maar de etymologie van shabiha terugvoeren op het woord ‘shabh’ (ghost) is niet door wetenschappers maar door journalisten gebeurd. En de etymologie van ‘asabiyya’? Die moeten we volgens Seurat (een Franse socioloog die in Libanon ontvoerd en vermoord werd in 1986) gaan zoeken in de 14de eeuw, bij de Arabische filosoof Ibn Khaldoun. Het zou iets betekenen in de zin van ‘automatische solidariteit’.
      En verder: ‘La’asabiyya persiste en tant que solidarité de corps pour maintenir la base fidèle au régime…’
      Kortom, vader Hafez-el-Assad heeft de Alawitische gemeenschap die zijn machtsbasis vormt, naast een religieuze ook een politieke betekenis gegeven, om zich van haar absolute trouw te verzekeren. De ‘korpssolidariteit’. Dat is niet ver af van de betekenis die u zelf aan ‘asabiyya’ geeft: groepsverwantschap. Exacte kwalificatie van de shabiha in de praktijk!

      Wat Homs betreft vergist u zich wel degelijk. De shabiha zijn daar WEL massaal opgetreden, naast en los van het leger, zoals blijkt uit een getuigenis in The Guardian van 31 mei, artikel dat in mijn stuk geciteerd werd: “But it was amid the chaos and sectarian tensions of revolutionary Homs that the shabiha really came into their thuggish own. Mohammed, a veteran and respected moderate opposition activist in the city whom the Guardian met in February, said the shabiha in Homs accompany the Syrian army on raids and at checkpoints, but appear to have their own leadership and command structure – and take orders from unknown officials elsewhere.”

      Misschien zou u voortaan wat omzichtiger kunnen omspringen met de kwalificatie ‘fouten’, als het om (wellicht) één verkeerde associatie of etymologische onzekerheid gaat?
      Toch dank voor uw gewaardeerde medewerking.

      Beantwoorden
  • 4. Jan  |  juni 4, 2012 om 6:20 am

    Oei, een fragiel ego merk ik. Veel plezier verder nog.

    Beantwoorden
    • 5. jefc  |  juni 4, 2012 om 8:22 am

      Fragiel ego? Valt mee te leven. Lijkt me minder belastend dan die balk in uw oog.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

juni 2012
M D W D V Z Z
« mei   jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Most Recent Posts


Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 615 andere volgers

%d bloggers like this: