Proloog

oktober 6, 2008 at 10:07 pm 6 reacties

Welkom, lieve lezer, op mijn ‘weblog’. Die wil ik voorlopig vooral gebruiken om ideeen en teksten die ik elders niet kan slijten een uitlaat te geven. Hopelijk heeft u soms zin om te reageren.

Ik heb al aardig wat artikels in mijn schuif die door redacties geweigerd werden omdat de inhoud volgens hen niet door de beugel kon. Ik wil mijn blog openen met een stuk dat ik afgelopen juli aanbood aan ‘De Gedachte’, de opiniepagina van De Morgen. Helaas bleek het niet te passen in ‘de brede waaier van opinies’ die daar geacht wordt aan bod te komen.

 

Het was niet de eerste keer dit jaar dat “de Gedachte’ een artikel van me weigerde. Afgelopen februari bood ik een stuk aan over de Amerikaanse voorverkiezingen, waarin ik onder meer betoogde dat het weinig zin had om aandacht te besteden aan de programma’s van de kandidaten. De crisis is zo diep, zo schreef ik, dat de overheid honderden miljarden zal moeten uittrekken om een ineenstorting van de financiele sector te vookomen, wat garandeert dat de volgende president een harde soberheidspolitiek zal moeten voeren. Van al die beloften van Clinton en Obama – ziekteverzekering voor iedereen etc- en McCain –belastingsvermindering- zal dus niets in huis komen. Het ziet er naar uit dat ik sneller gelijk krijg dan ik zelf had verwacht.

 

‘De Gedachte’ weigerde het stuk omdat er al genoeg in de krant stond over de Amerikaanse verkiezingen. Zouden lezers in dat rijke aanbod misschien ook wel iets zouden willen van de reporter die, zo lang als de krant al bestaat, alle Amerikaanse verkiezingen tot en met de vorige voor De Morgen verslagen had? Eindredacteur Bert Bultinck vond van niet. So be it.

 

Liever dan over zo’n zaken te kniezen besloot ik om mijn ongewenste opinies in cyberspace te lanceren. Ik weet niet hoeveel mensen dit zullen lezen maar het zullen er meer zijn dan als mijn stukken in een schuif (of computerschijf) blijven liggen.

Het mooie aan een weblog is dat het interactief kan zijn; het is heel makkelijk om een commentaar toe te voegen. Ik hoop dat sommigen van die mogelijkheid gebruik zullen maken. Het hoeft niet lang te zijn maar het mag. Ik droom dat mijn weblog een communicatie-medium wordt en niet zo maar een kreet in cyberspace.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: , , .

ZELFMOORD-BEGELEIDERS

6 reacties Add your own

  • 1. Decoodt Patrick  |  oktober 9, 2008 om 10:40 pm

    Beste Tom,

    Veel succes met je initiatief. Net zoals ik je artikels over de VSA en economie graag las – daarom niet altijd akkoord ging, maar wel altijd interessant -zal ik deze weblog zeker volgen.

    Maar alvast een eerste reactie : bestaat links nog? of wie of wat is “links”? Ik bedoel dan westers politiek links. Ik verklaar me kort nader. Eén van de grootste schandalen rond de inval en de oorlog in Irak vind ik dat die gesteund werd door de meerderheid van de “linkse” labourpartij (op onvoldoende geprezen Robin Cook en sommige anderen na) en die Labour party leden steunden Blair om hun eigen positie te beschermen. En we weten dat Brown zeker niet “linkser” is dan Blair, integendeel. Partijen die lang aan de macht zijn kunnen eigenlijk per definitie niet meer “links” in de zin van “progressief”genoemd worden, strevend naar verandering. Het voorbeeld dat ik gaf vind ik zelf extreem gedrag van een zogenaamd linkse politieke partij, maar het is daarom niet minder reëel en er zijn tal van gelijkaardige voorbeelden in andere aangelegenheden.
    Maar juist, als ik nu Amerikaan zou zijn zou ik geen moment aarzelen om voor Obama te stemmen. Maar kan hij een linkse of vooruitstrevende president worden? Ik volg je in je mening dat hij waarschijnlijk veel minder armslag zal hebben dan gewenst, niet alleen door de huidige financiële crisis maar ook vooral omdat Busch gewoon de kas geplunderd heeft en het huis overvol schulden achterlaat. Maar ik vrees bovendien dat Obama geen echt vooruitstrevende president wil worden, want anders wordt hij niet herverkozen en/of niet gesteund door de Democratische congresleden en senatoren.
    We zullen zien.
    Take care,

    Patrick Decoodt

    Beantwoorden
  • 2. Marc Guillet  |  oktober 10, 2008 om 6:02 am

    Hi Tom,
    De wegen van redacties zijn ondoorgrondelijk. Wie de meerwaarde van jouw artikelen niet ziet, is als journalist geen knip voor zijn/haar neus waard. Gelukkig hebben we cyberspace om onze gedachten met de wereld te delen. Bovenstaand artikel heb ik met genoegen en instemming gelezen en ik heb je blog alvast toegevoegd aan mijn favorieten. Ciao, Marc

    Beantwoorden
  • 3. jaycee  |  oktober 10, 2008 om 12:20 pm

    Je hebt het inderdaad ruim een jaar geleden al voorspeld in de inleiding van ‘Dit is niet New York’. Het is ook waar dat de volgende president hoofdzakelijk als loodgieter zal moeten optreden. Rambo als Rampenbestrijder.
    Toch vind ik het zinnig om de programma’s (of het gebrek eraan) van Obama en McCain ’s naast elkaar te leggen. Des te meer valt te betreuren dat je analyses hier in geen enkele krant meer verschijnen. De Amerikanen kiezen tenslotte ook onze president.
    Mede daarom is je weblog welkom.
    Succes.

    Beantwoorden
  • 4. Van Meenen Peter  |  oktober 10, 2008 om 9:39 pm

    Als ik lees hoeveel aandacht De Morgen al heeft besteed aan de Amerikaanse verkiezingen dan verbaast het mij dat ze deze bijdrage van een “insider” hebben geweigerd. Om in de stijl van de Amerikanen te blijven: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.

    Beantwoorden
  • 5. rikkie van lent  |  oktober 16, 2008 om 9:09 am

    Dag Tom,
    ik heb met genoegen uw eerste blog-artikels gelezen. Het feit dat de Morgen uw artikel over o.a. de presidentsverkiezingen heeft geweigerd kan volgens mij ook te maken hebben met een wijziging in het redactioneel beleid ten gevolge van het onderbrengen van de Morgen in een “liberaal” getinte uitgeversmaatschappij. Daarnaast zal een jonge nieuwe eindredacteur liever zijn eigen freelance contacten een plaats in de krant gunnen dan wel een een ervaren wijze, maar niet piepjonge Tom Ronse…
    Maar ik hoop nog wel op een terugkerend gezond verstand in deze bij de redactie van De Morgen.

    Wat betreft de wil of onwil van zowel links als rechts om voldoende middelen uit te trekken voor een verzorgingsmodel dat niet gebaseerd is op de winstfilosofie, ben ik ook heel pessimistisch omdat in heel het huidige politieke bestel te weinig mensen met een visie rondlopen. Het geloof dat daar via politieke weg kentering in zal komen, heb ik dus zeker niet. Dat neemt niet weg dat er aan de basis zelf, bij de meeste mensen in de verzorgingssector, de wil bestaat om een hoogstaande service aan te blijven bieden.
    Misschien moet de westerse beschaving ook eens in de leer gaan bij b.v. de Afrikaanse, waar het nog logisch is dat een ouder familielid door zijn nakomelingen wordt verzorgd maar daarnaast ook nog maatschappelijke taken blijft vervullen.

    Beantwoorden
  • 6. Marcel Grauls  |  oktober 20, 2008 om 11:24 am

    Beste Tom,

    Ik vrees de afgelopen dagen te hebben ontdekt dat ik niet kan bloggen.
    Ik heb de fout begaan even na te gaan hoe dat zat met die Bettina Schardt – voor jou eerder een aanleiding, denk ik. En stelde dan vast dat ik nauwelijks een mening heb ontwikkeld over euthanasie en etc. ik heb me wel eens om eponiemische redenen verdiept in ‘de pil van Drion’ (humane zelfdoding in twee etappes). Drion vond ik wel zinnig.
    argwanender wordt naarmate de show toeneemt. Bij Claus bvb. Gaat nog een beetje plechtig eten en zo. Die Kusch?
    Mijn 86-jarige buurman wil ook al wel eens vertellen: ‘Dat ze mij maar komen halen’, hij is niet ziek, heeft geen pijn, hersenen oké, maar versleten. Hij is het gewoon beu. Vorige week is de hoogbejaarde moeder van een vriend van me van de derde verdieping van een bejaardentehuis gesprongen. De Vlaamse overheid pompt miljoenen in maatregelen om mensen thuis te laten oud worden. Dat is goedkoper dan ze allemaal in een bejaardentehuis te stoppen. En zo. Wat moet ik daar allemaal mee? Dat het onderwerp echt wel complex is.
    Ik besef wel dat dit voor jou vooral/misschien een aanzet is tot ecologie en economie – die geen natuurkrachten zijn. En daar ben ik het gloeiend mee eens.
    Economie wordt vaak als een exacte wetenschap voorgesteld: wiskunde, curven, tabelletjes en zo. Dat ergert me. Maar het is wel degelijk alfa, niet beta. Je kunt Nietzsche en Aspe al even makkelijk in curven stoppen. Dus net zoals politiek stuurbaar, onderhevig aan machtsmechanismen. Mooi te zien dezer dagen.
    Maar ik vrees dat dit niet bloggen heet. Ik heb te weinig mening over dingen waar ikzelf niet over schrijf. Zo zou je ’t kunnen samenvatten.
    Los daarvan: fijn natuurlijk dat je stukken vanonder de korenmaat komen.

    Hartelijke groet,
    Marcel

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


