VAARWEL JAAP KRUITHOF

februari 27, 2009 at 5:40 am 2 reacties

Gisteren kreeg ik een mail van Eric Goeman waarin hij schreef:

“Met droefheid moet ik melden dat Jaap Kruithof, een van onze grootste en meest geëngageerde denkers en strijders voor een rechtvaardige samenleving,  deze morgen is overleden in rusthuis Avondvrede in Boechoute. Dit is een groot verlies voor de linkerzijde in Vlaanderen. Het is aan ons om Jaap Kruithof te blijven eren en her-denken in onze dagelijkse strijd voor een andere wereld. Want we zullen hem missen. Niet alleen de denker en de strijder, maar ook de mens Kruithof, de vriend van de machtelozen.”

Later kreeg ik, via Johan, een in memoriam geschreven door Jos Hennes en Hugo Franssen van de uitgeverij Epo die Kruithofs boeken publiceerde. Daarin lees ik, onder meer:

jaap3“Jaap Kruithof was antipostmodern. De postmodernistische filosofie beweert dat de tijd van de grote verhalen voorbij is, dat er geen geloofwaardige overkoepelende ideologieën of wereldbeelden meer bestaan. Gelukkig zijn er mensen zoals Kruithof om erop te wijzen dat een dergelijke deconstructie alleen maar dient om dat andere grote verhaal buiten beschouwing te laten: het kapitalistische wereldsysteem.

Jaap Kruithof sprong regelmatig binnen op de uitgeverij. Twee hoog de trappen op om te overleggen over werk en wereld. We keken er altijd naar uit naar die breekmomenten. Hij vertelde dan ook over zijn kinderen en kleinkinderen. En over zijn vrouw Els. Hoe goed het was haar ’s nachts vertrouwd naast zich te voelen, terwijl hij zijn beslommeringen en overpeinzingen ontrafelde alsof het in de war geraakte netten waren.
Er hangt boven de kopieermachine van de uitgeverij een foto met daarop enkele dames die in een grote kantoorruimte elk aan een tikmachine zitten en daarbij driftig dikke kauwgombellen blazen. Er is een onderschrift bij die foto, een citaat van Maxim Gorki. Dat gaat zo: Wenn die Arbeit ein Vergnügen ist, wird das Leben zur Freude.
Zo was het voor Jaap Kruithof een leven lang.”

—————————————————

Zelf heb ik nooit les gekregen van Kruithof. Wel merkte ik al tijdens mijn studententijd dat hij net het omgekeerde deed van de meeste andere professoren: hij zette zijn studenten aan om kritisch te zijn, om altijd in vraag te stellen, om dieper te graven, om hun mening niet te verbergen, om zich te verzetten. Verschillende mensen in mijn omgeving waren geinspireerd door hem.

Later hoorde ik dat hij mijn boek over Amerika, “Rambo op lemen voeten” in zijn lessen gebruikte. In 2003 kreeg ik een brief van hem, waarin hij me uitnodigde om hem te bezoeken en onder meer schreef: “Ik vind u de beste journalist van De Morgen en dat zeg ik al jaren. Geen vleierij, gewoon kennis van zaken”. Natuurlijk voelde ik me gevleid en ging ik hem opzoeken. Ik leerde een fijne mens kennen. Iemand die goed kon vertellen maar die ook goed was in vragen stellen en luisteren. Zijn geheugen was scherp, zijn kennis indrukwekkend, zijn verontwaardiging levend vers. En hij speelde Bach voor me op zijn piano.

Kruithof heeft mij en vele anderen moed gegeven. Daarvoor zijn we hem dankbaar.  Zoals hij was er maar een in Vlaanderen. Hij zal inderdaad hard gemist worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Entry filed under: links, Politiek Belgie. Tags: .

BANG OM OVER RAS TE SPREKEN? Welkom in het salon

2 reacties Add your own

  • 1. Thomas Selis  |  december 6, 2012 om 8:39 pm

    Kruithof was inderdaad geweldig!

    Beantwoorden
    • 2. Lieve Janssen  |  december 17, 2016 om 9:39 pm

      Ja. Dat vind ik ook.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.334 andere volgers


