‘EN JE WEET ALLES’ INC.

mei 28, 2009 at 3:46 pm Plaats een reactie

ADVISEURS EN HUN SIMPLISMEN IN MEDIA- EN POLITICOLAND

door Jef Coeck

‘Het probleem is dat sinds de oprichting van VTM al onze media vanwege de commercialisering lokale media zijn geworden, waardoor de belangrijkste ontwikkelingen van vandaag aan de mensen voorbijgaan. Niet omdat die informatie niet beschikbaar is, maar omdat voor de meerderheid tv-journaals de belangrijkste informatiebron zijn.’

De auteur van deze rake maatschappelijke analyse is geen geflipte socioloog of een van de lijst gevallen would-be politicus. Het is de door velen gewaardeerde christen-democratische ex-premier van het federale België, Jean-Luc Dehaene. En hij is nog niet klaar met zijn kritiek, in het maandblad MO*.

‘Als burgers, bij gebrek aan informatie, te zeer openstaan voor simplismen en oneliners, bedreigt dat het democratisch bestel, zoals we in de jaren dertig hebben gezien.’
nicholson-650
We begrijpen het goed: de pers verwaarloost haar echte taken, net als in de jaren dertig, toen ze door haar lamlendigheid mee gezorgd heeft voor de steile opgang van het Derde Rijk. Zoiets dreigt nu weer te gebeuren. De reden?

‘Een pure marktbenadering in medialand is uit den boze.’    

Dehaene heeft gelijk, de vermarkting IS een grote bron van kwaad in onder meer Medialand. Maar hoe zit dat met Politicoland? Heeft ze daar dan niet toegeslagen, de doorgedreven marktbenadering? Waren en zijn de spindoctors, die zich soms ook consultants of marketeers noemen, achter de schermen niet opgeklommen tot de top van partijen, kabinetten, regeringen en bestuurinstanties?

It’s a small country. De consultants van Media en Politico blijken niet zelden dezelfden te zijn. Was het niet de Spin der Spinnen, Jan Callebaut, die er in 2007 voor zorgde dat de verkeerde politicus met een totaal fout programma, dat door de CD&V van Dehaene was goedgekeurd, 800.000 ‘blancostemmen’ (Luc Huyse) achter zijn naam wist te krijgen? En belandde zo het land niet in een van zijn diepste crises sedert de jaren dertig?
 
Verklaarde niet een cynische adviseur Callebaut, in Humo: ‘We hadden berekend dat 40 à 50 procent van de kiezers zich kon voorstellen dat ze voor ons zouden stemmen. We hebben ons op dat deel van de bevolking geconcentreerd en we wisten perfect welke standpunten we daarvoor moesten innemen. Heel concreet: als iemand van de partij aan een debat moest deelnemen, wist die exact welk standpunt hij of zij moest vertolken. Door ons onderzoek. Want meten is weten.’

Wat zou de Opper-Adviseur der Adviseurs, Niccolo Machiavelli zelf daar zoal van gevonden hebben? Dit: ‘Iedere adviseur zal zijn eigenbelang voorop stellen, en de vorst zal niet bij machte blijken ze bij te sturen en hun bedoelingen te doorgronden. En dat kan ook niet anders, want mensen zullen altijd slecht zijn, tenzij de omstandigheden hen dwingen om goed te zijn. Mijn conclusie is daarom dat adviezen, ongeacht door wie ze worden verstrekt, deugdelijk worden als de vorst bekwaam is, niet de vorst bekwaam als de adviezen deugdelijk zijn.’  (Il Principe, hfst. XXIII, Hoe zich hoeden voor hielenlikkers).

Was het niet dezelfde Jan Callebaut, toen nog hoofd van het ‘studiebureau’ Censydiam, die in de jaren negentig de mat uitrolde voor de vermarkting van de openbare omroep, naar het voorbeeld van de nu door Dehaene gewraakte VTM?

Is het niet de VTM-isering die ervoor zorgt dat de VRT-kijker om 19 uur steevast een Journaal krijgt aangeboden dat begint met volle tien tot vijftien minuten ‘gebroken armen en benen’, of andere totaal irrelevante verhalen ‘voor de mensen’, gebracht door zelfingenomen blondines in stand-up format voor de trappen van een gerechtsgebouw, tenzij het een kale stotteraar is die bij de ingang van Wetstraat 16 de onbekende besluiten van een spoedberaad samenvat alsof het zijn eerste schoolopstel was. Informatie? My ass. En dat van Jean-Luc.

Is het niet dezelfde VRT die in haar programma’s nu Callebaut opvoert als ‘ervaringsdeskundige’ inzake verkiezingen, politieke programma’s, deugdelijkheid van kandidaten, best wetend dat de Onafhankelijke Adviseur niet langer rijdt voor loser Leterme maar voor aanstaande winner Kris Peeters?

Is het niet dezelfde nieuwsdienst die godnogtoe de gore lef heeft om bij zijn aftiteling in grote letters te blokken: ‘De redactie.be. En je weet alles’. Over vermarkting, dus.

‘Waardoor de belangrijkste ontwikkelingen van vandaag aan de mensen voorbijgaan.’

Dehaene e.a. in MO*
http://www.mo.be/index.php?id=348&tx_uwnews_pi2[art_id]=25148&cHash=26dc7fc23a

Entry filed under: Ekonomie, Media, Politiek Belgie, Samenleving. Tags: , , , , .

BERLINER LUFT Hoeveel is dat waard?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: