EN OOK NOG EEN VUILBECKJE!

oktober 2, 2009 at 3:17 pm 5 reacties

(dit stukje sluit aan bij ‘Een gevaarlijk boekje?’  https://salonvansisyphus.wordpress.com/2009/09/30/een-gevaarlijk-boekje/)


David Brooks,
geen linkse jongen, wijdt vandaag in The New York Times een commentaar aan het verschijnsel Beck c.s. De zogenaamde shock-jocks zijn volgens hem even hinderlijk als onuitroeibaar. Een kat-kom-weer-verhaal. De bralberen van Fox barsten van de zelfoverschatting, ze geloven in de mythe van hun eigen macht. Ze verwarren luisteraars en kijkers met kiezers.
Maar, ze zijn alleen mogelijk door de lijdzaamheid van hun tegenstanders. Dat zijn de cynische democraten, die ons willen doen geloven dat de Republikeinse Partij gestuurd wordt door mediajockeys. Het zijn de luie analisten, die liever discussiëren met populaire schertsfiguren dan met goed geïnformeerde gesprekspartners. Het zijn de snobistische half-intellectuelen, die geloven dat Glenn Beck echt de stem van de Amerikaanse meerderheid is.

 “[…] by cynical Democrats, who love to claim that Rush Limbaugh controls the G.O.P. They are enabled by lazy pundits who find it easier to argue with showmen than with people whose opinions are based on knowledge. They are enabled by the slightly educated snobs who believe that Glenn Beck really is the voice of Middle America.”

 http://www.nytimes.com/2009/10/02/opinion/02brooks.html?_r=1&th&emc=th

Het neemt niet weg dat Beck, Limbaugh en hun soortgenoten zo ongeveer letterlijk de regels volgen van nazi-opperpropagandist Joseph Goebbels, zonder wie Hitler wellicht nooit aan de macht had kunnen komen. Het medium radio speelde daarbij een doorslaggevende rol.
 
De regels van Goebbels zijn die van de massapsychologie. Begin met zwaar geschut (Wollt Ihr den totalen Krieg?) Herhaal voortdurend de boodschap. Creëer angst. Biedt niettemin uitzicht op een concrete oplossing en/of actie. Doe opmerken dat je zelf verdraagzaam bent (geweest) maar dat aan alle geduld een einde komt. Laat geen onduidelijkheid bestaan over de identiteit van de vijand.

Herr Beck hanteert met grote kundigheid deze vuistregels. Donder en bliksem komen eerst in beeld.  Ze komen vanuit Europa, meer bepaald uit Frankrijk ‘of all places’. Dat zegt genoeg, nietwaar. Maar de echte vijand is natuurlijk Obama, zelf een mannetje met Franse manieren die in zijn vakantie op Martha’s Vineyard stiekem een alpinomuts draagt in plaats van een baseballpet. Hij is zelfs betrapt op het eten van kikkerbillen, maar dit terzijde.

Veel erger dan het gezwam van Beck und Gesellschaft lijkt mij de tekst van John Perry. Kennelijk sta ik met die mening niet alleen, want de link naar zijn tekst op Newsmax is intussen verwijderd. Gelukkig heeft waakhond MediaMatters het schotschrift weer opgepikt ter inzage van historici, journalisten en – naar ik mag hopen – de rechtbankmagistraten. http://mediamatters.org/blog/200909290042

Dit is een onverkapte oproep aan das Militär om in opstand te komen, gewapend en wel, tegen de wettelijk verkozen president tevens opperbevelhebber van de strijdmacht. Geen enkele democratie kan dat soort ideeën straffeloos laten verspreiden. Het zal me dus benieuwen wie in de VS welke wetsmiddelen zal aanwenden om Perry te counteren.

John L. Perry is niet niemand. Hij zat in de staf van het Witte Huis onder twee presidenten, Johnson en Carter. Voor de eerste schreef hij de vlammende speeches bij o.m. de rassenrellen van de jaren zestig. Perry is voor en achter de schermen een steunpilaar van mediagigant Newsmax. Een merkwaardige club, zo te zien.
 http://en.wikipedia.org/wiki/Newsmax_Media

Dit alles gezegd en geacteerd zijnde, ik heb ook grote twijfels over de zin van het anonieme Franse boekje met zijn anarchistische trash. Maar, zoals de meesten onder ons: ook ik heb het niet gelezen. Het lijkt me tijdverspilling om dat wel te doen. Laat Le Comité Invisible een besogne zijn voor de Franse veiligheidsdiensten. En voor Amerikaanse rechtse rakkers.

(JC)

Entry filed under: links, Media, Samenleving, VS. Tags: , , , .

EEN GEVAARLIJK BOEKJE? “Iedereen wil jonge meisjes neuken”

5 reacties Add your own

  • 1. tom  |  oktober 2, 2009 om 10:49 pm

    De heren Coeck en Beck hebben dus blijkbaar nog iets meer gemeen dan de drie laatste letters van hun korte namen: hun afkeer voor een anoniem Frans boekje dat ze niet hebben gelezen. Vind je dat echt kunnen, Jef, een boek “trash” noemen zonder het open te doen? Ik dus niet. Ook je slotzin, waarin je aangeeft geen bezwaar te hebben tegen de vervolging van de auteurs (“Laat Le Comité Invisible een besogne zijn voor de Franse veiligheidsdiensten”) stoot me tegen de borst. Je staat overigens niet alleen achter de Franse staatsmacht maar ook achter de Amerikaanse die volgens jou die John Perry moet bestraffen voor zijn ideeen. Die ideeen zijn ongetwijfeld verwerpelijk. Belachelijk bovendien want waarom zouden de Amerikaanse generaals ingaan tegen een president die hen alles geeft wat ze van hem vragen. Maar de ‘democratische staat’ oproepen om zichzelf te beschermen tegen gevaarlijke woorden, steunt de trend naar meer en meer totalitaire democratie. Meer controle, meer repressie , allemaal in naam van de democratie.

    Beantwoorden
    • 2. jefc  |  oktober 3, 2009 om 3:14 pm

      BECK redux

      Er bestaat een methode die ‘close reading’ heet. Moet je eens proberen, Tom. Heel interessant.

      Wat ik dus niet gezegd noch gesuggereerd heb:
      1. Dat de anonieme auteurs opgepakt laat staan opgesloten moeten worden wegens dit geschrift.
      2. Dat John Perry gestraft moet worden voor zijn ideeën.
      3. Dat ik een afkeer zou hebben van ‘The Coming Insurrection’ (het boek).

      Wat er wel staat en/of bedoeld is:
      a. De Franse veiligheid (Sûreté) wordt geacht alle vormen van staatsgevaarlijke subversie te kennen en op te sporen. Als ze het verschijnen van dit boekje niet tot hun ‘besogne’ (betaalde opdracht) zouden rekenen, blijven ze in gebreke.
      b. Voor John Perry’s artikel geldt, mutatis mutandis, hetzelfde als voor het gewraakte geschrift. De Freedom of Speech heeft ook in de VS zijn beperkingen. Het is de taak van de rechterlijke macht om dit justitieel af te toetsen, al dan niet na een klacht.

      Wat ik terugneem:
      ‘TRASH’ – zo’n sterke kwalificatie mag ik inderdaad niet gebruiken zonder het boek gelezen te hebben. Maar ik bevind mij in goed gezelschap. Ik bedoel niet Glenn Beck maar Tom Ronse. Of heb je het intussen verslonden?
      Welaan, ik wil afstappen van mijn voornemen om het niet te lezen van zodra jij na lectuur een eigen recensie levert met 5 goede inhoudelijke redenen om er mijn tijd aan te spenderen.

      Tot slot, ja ik ben een democraat. En nee, ik wil niet meer controle en repressie. Jij?

      Beantwoorden
  • 3. tom  |  oktober 4, 2009 om 10:10 pm

    Beste Jef,
    ‘close reading’ van je repliek leert me het volgende:
    – dat je ontkent dat je suggereerde geen bezwaar te hebben tegen de vervolging van de auteurs van “the coming Insurrection” maar tevens herhaalt dat je vindt dat de Franse Staatsveiligheidspolitie er zich mee moet bezig houden ;
    – dat je ontkent dat je een afkeer voor dat boekje toonde, ook al noemde je het ‘trash’;
    – dat je ontkent dat je vindt dat Perry gestraft moet worden voor zijn ideeen maar niettemin vindt dat de vrije meningsuiting moet beperkt worden en dat het gerechtsapparaat moet onderzoeken of Perry voor zijn woorden moet gestraft worden.

    Met andere woorden: misschien zijn sommige subtiele nuances me ontsnapt maar ik denk niet dat ik de essentie van je woorden misbegrepen heb. We verschillen gewoon grondig van mening. Voor jou zijn de staatsveiligheid, het gerechtsapparaat en andere instituties bondgenoten; voor mij zijn ze beschermers van de status quo, obstakels.

    Dat onze standpunten zo scherp verschillen en we toch samen bloggen maakt het ‘Salon van Sisyphus’ wel uniek, denk ik. Moet kunnen.

    Beantwoorden
    • 4. jefc  |  oktober 5, 2009 om 1:44 pm

      Beste Salonista Tom,

      Ik hoop dat je selectieve blindheid van tijdelijke aard is. Kennelijk wil je het debat versmallen tot de aspecten ‘repressie, controle, verboden’.
      Je ontwijkt de dieperliggende vragen. Ben je een democraat? Respecteer je de Amerikaanse c.q. Belgische grondwet en de Rechten van de Mens?
      Zelf wil ik best herhalen dat ik een democraat ben, weliswaar met mate en uit noodzaak. Een gebrekkige democraat ook, geheel in overeenstemming met het adagio van Churchill: ‘Democracy is the worst form of government except for all those others that have been tried before.’
      Misschien, veel kans zelfs, is de samenlevingsvorm die jij op het oog hebt beter dan democratie. Alleen, hoe moeten wij dat weten als je ons in het ongewisse laat? Weiger je principieel belasting te betalen, bijvoorbeeld, omdat je Het Systeem niet in stand wil houden?
      Ten derde male zeg ik – daar kraait een haan – dat ik tegen een verbod van het boekje ‘The Coming Insurrection/L’insurrection qui vient’ ben, waar ook ter wereld. Bij mijn weten is het trouwens nergens verboden. In Frankrijk was het een tijdlang zelfs een verkoopssucces. Zo’n succes dat het nu gewoon te downloaden is, bv. via de website van de uitgever Fabrique:

      http://www.lafabrique.fr/catalogue.php?idArt=215

      Beantwoorden
  • 5. tomronse  |  oktober 5, 2009 om 7:14 pm

    En zo kunnen we natuurlijk nog lang doorgaan. Het feit dat argumenten herhaald worden is meestal een teken dat het beter is om een discussie af te sluiten, of minstens op te schorten. Ik denk dat onze meningsverschillen voorlopig duidelijk genoeg zijn. Er komen vast nieuwe gelegenheden om ze uit te diepen maar nu lijkt het me tijd om andere onderwerpen aan te snijden in het salon.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.319 andere volgers


