Belgische kunst in New York

november 20, 2009 at 6:37 am 1 reactie

Fabrice Samyn

Tom Ronse

Deze maand is er in New York werk van Belgische schilders, beeldhouwers, fotografen, filmmakers, dansers en muzikanten te zien en te horen. Opvallendst in dit uitzonderlijk ruime aanbod is een groepstentoonstelling in Robert Miller-galerij die zich tot doel stelt “een overzicht te geven van de Belgische hedendaagse kunstscene”.

Zo staat het in de persrelease maar het lijkt wat te hoog gegrepen. Met slechts negen kunstenaars heb je geen overzicht, hoogstens een staalkaart van de smaak van tentoonstellingsmaker Tim Goossens. De show heet “Avec le temps’, naar het lied van Leo Ferré maar dat thema werd achteraf gekozen, nadat Goossens zijn keuze had gemaakt. “Tijd” is de rode draad in de tentoonstelling maar die draad is losjes geweven.
Hij is wel duidelijk aanwezig in de etalage van de galerij die door de jonge Brusselse kunstenaar Fabrice Samyn is veranderd in een grote zandbak. Daarin liggen glazen vormen die een reusachtige gebroken zandloper suggereren. “Het graf van de tijd”, heet dat dan. Van Samyn zijn er ook grote, korrelachtige foto’s te zien. Het lijken ruimtefoto’s maar bij nader toezien blijken het close-ups van de navels van Adam en Eva op schilderijen van oude Vlaamse meesters. Ook dat roept tijdsvragen op, meer bepaald de vraag naar het begin. Waarom hadden de eerste mensen navels?

Pieter Vermeersch


De andere zaal aan de straatkant is door Pieter Vermeersch geschilderd in gradaties van blauw. De installatie is een lege meditatieruimte waarin de tijd lijkt stil te staan en tegelijk -door het wisselend licht dat van buiten valt- voortdurend beweegt. Van fotograaf Dirk Braeckman die vorig jaar een overzichtstentoonstelling kreeg in de Miller-galerij, zijn er drie bijna abstracte exploraties van oppervlakten van muren, gordijnen en een tafel in subtiele grijze tonen. Elegant en enigmatisch. Daarnaast hangt een serie werken van de in Brussel wonende Nederlander Willem Oorebeek. Ze tonen een icoon dat zelf ook over vergankelijkheid gaat, Breughels Toren van Babel, bedekt met een laagje zwarte inkt, waarachter de aandachtige toeschouwer nog hier en daar een detail van het originele beeld kan ontwaren. In grote, elegant geborstelde zwart-witschilderijen mengt Stephan Balleux anachronistsiche scenes met wervelende abstracte vormen. Verder zijn er nog nagemaakte ‘gevonden voorwerpen’ van Koenraad Dedobbeleer en een video waarin Edith Dekyndt op poetische wijze magnetisme exploreert. In een apart zaaltje draait een filmpje van Els Opsomer. We zien de rand van een plein waar veel verkeer en voetgangers passeren. Plots lijkt het alsof de tijd lijkt te bevriezen. De bussen en taxi’s stoppen, de voetgangers verzetten geen voet. Slechts een man (een tijdreiziger?) wandelt voort, zo onopvallend mogelijk. Na enkele minuten schiet het leven weer in gang en snel lijkt het alsof er niets is gebeurd. Het is een bevreemdende massa-performance. Opsomer schoot het filmpje op het Taksim-plein in Istamboel. Elke 10de november om 9.05 uur staat heel Turkije stil om de dood van Ataturk te gedenken. De textiel van Philip Metten zorgt voor de enige felle kleuren in de show. Zij diende bovendien als pak voor Tim Van Hamel (ex-dEUS) die de druk bijgewoonde opening muzikaal opluisterde. Hij droeg Mettens’ “sound costume” met ingebouwde electronica en neon-lichten.

Tim Goossens voor een werk van Stephan Balleux


Voor Tim Goossens zijn het drukke tijden. Terwijl hij de Belgische show samenstelde, ontwierp hij, samen met Kate McNamara, een groepstentoonstelling in PS1, het bijhuis voor hedendaagse kunst van het Moma. In “Between Spaces”, zoals de show heet, is het bindteken het gebruik van alledaags materiaal in een verrassende context. Goossens is pas 28 jaar maar zijn carriere lijkt in de lift. De blonde krullebol uit Begijnendijk haalde eerst zijn verplegerdiploma en werkte dan zeven jaar als verpleger om zijn studies te betalen. Hij stuurde kunstgeschiedenis aan de KUL en dan museumbeheer aan de Ecole du Louvre en geschiedenis van de fotografie aan de Sorbonne. Parijs kotsbeu zijnde, sprong hij op een vliegtuig naar New York. Daar kon hij aan de slag als stagair in het Moma en nog geen jaar later kreeg hij een baan aangeboden als assistent-curator in PS1, waar hij nu twee jaar werkt. Met een stijgende reputatie zodat Robert Miller hem een jaar geleden uitnodigde om een Belgische overzichtstentoonstelling te maken.
In andere galerijen:
Er zijn nog andere Belgen in de New Yorkse galerijen. Galerij Broadway 1602 toont de erotische schilderijen die Evelyne Axell in 1971-72 maakte, voor ze omkwam in een auto-ongeluk. Mooie Evelyne was misschien wel de markantste Belgische vertegenwoordiger van de pop-art-stroming. Nylondraad en staal zijn de basiselementen in de solo-show van beeldhouwer Harold Ancart in LMAKprojects. In de Constatiner galerij van het Institute for Jewish Research loopt de tentoonstelling “Eugeen Van Mieghem and the Jewish immigrants of the Red Star Line”. Tijdens de grote Joodse emigratie uit Oost-Europa was Antwerpen een belangrijke tussenstop. Van Mieghem (1875-1930) schilderde wat hij zag: armzalige emigranten en het leven in de haven. In The Living Room loopt een groepstentoonstelling waaraan verscheidene Belgen deelnemen. De interactieve show heet “Bits ’n Pieces” en wil “de volgende fase van de digitale revolutie” anticiperen; onderzoeken hoe de consumptie van huizen, meubels en andere objecten erdoor verandert. De tentoonstelling is samengesteld door de Belgische en Nederlandse designers Claire Warnier, Dries Verbruggen, Lucas Maassen, Jan Habraken en Alissia Melka-Teichroew. Eveneens in the Living Room rondde “The bony king of nowhere” (de 22-jarige Gentenaar Bram Vanparys) op 2 november zijn eerste Amerikaanse tour af. Eind november komt de Belgische filmcomponist en dirigent Dirk Brossé met de populaire show “Star Wars in Concert” naar sportarena’s in de New Yorkse regio. En het performance art-festival “Performa 09” dat momenteel New York onveilig maakt, introduceerde het Brusselse danstheater-gezelschap Meg Stuart&Damaged Goods dat ‘Auf den Tisch!’ (‘aan de tafel’) opvoerde, een ‘improvisatieproject’ voor acteurs, redenaars en muzikanten.

-Avec Le Temps/ In Time: tot 23 december. http://www.robertmillergallery.com
-Between Spaces: tot 5 april 2010. www. ps1.org
-Evelyne Axell: tot 21 november. http://www.broadway1602.com
-Harold Ancart: tot 6 december. http://www.lmakprojects.com
-Bits ’n Pieces: tot 4 december. http://www.materialconnexion.com
-Vam Mieghem: tot 31 december. http://www.yivoinstitute.org
-Star Wars in Concert: op 20 en 21 november in New York. http://www.starwarsinconcert.com

Entry filed under: VS. Tags: , , , , , .

CITYTRIP IN NOMANSLAND IT AIN’T NECESSARILY SO

1 reactie Add your own

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.205 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: