OBAMA: “NO, WE CAN NOT!”

december 2, 2009 at 9:02 am 2 reacties

Terug in zijn eenzaam ovaal kantoor na zijn speech dinsdagavond in West Point, keek president Obama diep in het glas en lang in de spiegel. Daarna gaf hij de volgende speech:

“Waarde planeetgenoten,

Ik weet dat ik verkozen ben op basis van hoop.  Hoop dat Amerika zou ophouden met oorlog voeren. Hoop dat er een klimaat van vrede zou komen waarin zelfs de Israeli’s en Palestijnen de strijdbijl zouden begraven. Hoop dat we onze enorme productiviteit zouden gebruiken om de welvaart van iedereen te vergroten. Om de mensen basisrechten te geven zoals gezondheidszorg en een dak boven het hoofd. Hoop dat we zouden ophouden de wereld zo snel te vervuilen dat onze overlevingskansen erdoor in gevaar komen.

Maar sinds ik president ben, zijn onze toch al gigantische bewapeningsuitgaven nog groter geworden. Gezien de wereld uit elkaar valt en Amerika’s sukses steunt op de instandhouding van de internationale orde, zie ik me genoodzaakt om nog 30 000 soldaten naar Afghanistan te sturen. Dat betekent een escalatie van de oorlog en zoals velen voor mij, zeg ik dat de escalatie nodig is om de oorlog te verkorten. Was niet de eerste wereldoorlog al de oorlog die alle oorlogen moest beeindigen? Ik weet het, de vredeskandidaat is een oorlogspresident geworden. Maar ik zie geen alternatief. Zelfs verschillende van Bush’s vuilste praktijken, zoals ‘rendition’ –het kidnappen van verdachten om hen dan te  laten verhoren in landen waar de ondervragers niet op de vingers worden gekeken- moest ik noodgedwongen overnemen.

Sinds ik president ben heb ik al voor meer dan duizend miljard dollar schulden gemaakt en dat geld heb ik vooral aan banken en grote bedrijven gegeven. Ik weet het, ik was de kandidaat die campagne voerde tegen cadeau’s geven aan de rijken en nu doe ik dat zelf.  Maar opnieuw- ik zie geen alternatief. Als de geldmolen niet kan draaien, stort het hele kaartenhuis in elkaar.

Gezondheidszorg voor iedereen? Dat had ik graag gewild, ja. Maar de macht van het met Wall Street verwoven medisch-industrieel complex, gecombineerd met de groeiende staatschuld, de geldhonger van het Pentagon en de pensioen-verplichtingen aan de babyboomers garanderen dat daar voorlopig vrijwel niets van in huis zal komen.

De ‘green tech boom’, de globale aanpak van het klimaatsprobleem? Forget it. Ik heb er geen geld voor. En politiek kapitaal evenmin. Ik moet daar heel zuinig mee omspringen. Het Midden-Oosten? Laat me niet lachen. Ik kan zelfs geen staatsgreep in Honduras ongedaan maken. In Honduras! Niet dat ik daar op papier de macht niet toe heb. Maar als een spin loop ik over een haast onzichtbaar web, een netwerk van coalities, van machtsallianties tussen bedrijven, politici, media en nog zoveel meer. Wat ik als president kan doen is in dit web nieuwe banen spinnen die nieuwe connecties maken zonder het web te verstoren. Maar ik moet zorgen dat ik geen gaten trek in dat web, want daarin kunnen verbindingen ontstaan die zich tegen mij keren. Dan wordt de spin zelf verlamd. Een president is eerder een cowboy dan een schaker die simultaan zeven wedstrijden speelt (zoals Kissinger over me zei, eraan toevoegend dat ik ze alle zeven verloor).  Die zeven schaakborden hebben met elkaar geen verband maar de kudde van de cowboy wel. Hij moet het geheel zien, een stampede in de kiem smoren, de troep bijeen houden, beletten dat het web scheurt. Geloof me, het is meer dan een fulltime-job. Het zuigt me leeg en pomt me dan weer vol adrenaline.”

Na opnieuw op Johnnie Walker (black label)  beroep te hebben gedaan, voegde de president eraan toe:

“En ondertussen probeer ik te doen wat ik kan zodat de boot waarop we allen passagiers zijn niet kapseist…”

Na nog enkele glazen zei hij,  zo dronken dat hij het zich de volgende dag niet zou herinneren:

“Waarde planeetgenoten, u geloofde mijn slogan, ‘Yes we can’ maar de waarheid is, ‘No, we cannot.’ U hebt mij als de oplossing aanzien maar ik ben deel van het probleem”.

(Opgetekend door Tom Ronse)

Entry filed under: Ekonomie, Midden Oosten, Milieu, oorlog, Samenleving, VS. Tags: , , .

ZANDKASTELEN ZONDER WATER EN BROOD

2 reacties Add your own

  • 1. jefc  |  december 2, 2009 om 4:21 pm

    Je laatste zin is goed raak, Tom, want ook zijn tegendeel is waar. Voor de kleine helft van de VS en de grote helft van de wereld geldt toch: “U ziet mij als het probleem, maar ik ben een deel van de oplossing.”?

    Beantwoorden
  • 2. Peter  |  december 3, 2009 om 10:13 am

    Satire. Nou, niet gelaten. Maar als Obama zonodig aan de fles moet, waarom drinkt hij dan geen Black Bush in plaats van black label?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.309 andere volgers


