OORLOGSPROPAGANDA

januari 7, 2010 at 5:39 am 3 reacties

De Times publiceerde een vervalst Iraans kernwapendocument

door Willy Van Damme

Op 14 december publiceerde de Londense Times een ‘geheim Iraans document’ dat er op zou wijzen dat Iran aan een kernbom werkt. Maar volgens het persagentschap IPS is dat document een vervalsing. In een gesprek met journalist Gareth Porter stelde Philip Giraldi, gewezen CIA-specialist in anti-terrorisme, dat de CIA na onderzoek had besloten dat het document van de Times een vervalsing is, wellicht het werk van de Israëlische geheime dienst. Giraldi bracht eerder aan het licht dat de documenten waarop de bewering steunde dat Saddam Hoessein uranium zocht te kopen in Niger, vervalsingen waren.
De Israelische geheime dienst maakte al eerder gebruik van de media van Rupert Murdoch om verzonnen verhalen te verspreiden. Zo stelde The Sun in 2003 dat Saddam Hoessein Londen in 45 minuten tijd zou kunnen vernietigen met chemische of biologische wapens. Tony Blair gebruikte dat verhaal om de oorlog tegen Irak aan het Britse publiek te verkopen.
Het verhaal van de Times draaide rond een neutronenontsteker waaraan in Iran zou gewerkt worden. Een document als dit zou normaal als ‘topgeheim’ geklasseerd zijn maar dat in de Times bevatte geen enkele classificatie. Het vermeldde ook geen datum noch de naam van de Iraanse instelling waarvan het document zou afkomstig zijn.
Het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA), dat het Iraanse kernprogramma controleert, verdacht Iran ervan polonium-210 te ontwikkelen voor het maken van een neutronenontsteker, een onderdeel van een atoombom. Maar na verder onderzoek kwam het IAEA in 2008 tot de conclusie dat de polonium-210 bestemd was voor het maken van batterijen op basis van radio-isotopen.
Merkwaardig is dat de Times stelde dat het document, volgens de inlichtingendienst die het haar bezorgde, dateert van begin 2007. Later dat jaar stelde de VS in een evaluatie van het Iraanse kernprogramma dat er al jaren geen onderzoek meer naar kernwapens werd gedaan. Bij de Israëlische regering heeft deze stellingname toen kwaad bloed gezet en sindsdien poogt Israël ze te ontzenuwen.
Met deze vervalsing is Israel niet aan haar proefstuk. Zo verspreidde het enkele jaren geleden via een voor haar werkend Amerikaans PR-bureau en de Stichting Simon Wiesenthal het bericht dat de ongeveer 25.000 Iraanse joden in het openbaar een gele ster zouden moeten dragen. Een verhaal dat zonder controle of wederwoord door vele media werd overgenomen.

Entry filed under: Media, Midden Oosten, oorlog. Tags: , , , , .

PLEINTJES IRAN: DE ANGST VOORBIJ?

3 reacties Add your own

  • 1. Peter  |  januari 7, 2010 om 3:22 pm

    Wat wordt hier nu eigenlijk meegedeeld? Met het noemen van 50 namen heeft men nog geen informatie. Is het de bedoeling te zeggen dat Ahmedinejad goed bezig is maar alleen gedwarsboomt wordt door Rupert Murdoch, de Amerikanen en Israel? Misschien The Guardian eens lezen?

    Beantwoorden
  • 2. tom  |  januari 8, 2010 om 5:35 am

    Het stuk wijst er enkel op dat de Londense Times een vervalst document publiceerde dat in de kaarten speelt van diegenen die pleiten voor militaire actie tegen Iran. Het ziet een parallel met soortgelijke vervalsingen voor de invasie van Irak. Nergens zegt het of suggereert het “dat Ahmedinejad goed bezig is”. Of vond jij dat diegenen die de oorlogspropaganda tegen Irak ontmaskerden, impliceerden dat Saddam Hoessein “goed bezig” was?

    Beantwoorden
  • 3. willyvandamme  |  januari 9, 2010 om 1:26 pm

    Peter,
    Men moet oppassen met het demoniseren van partijen in een conflict. Dat dient nergens voor, behalve voor de oorlogstokers hier.
    Zoals met Irak plaatst de Britse media een vervalst document en de bedoeling is duidelijk het publiek klaar te maken voor nog maar eens een oorlog.
    Het valt daarbij op dat niemand in onze media dit verhaal van IPS overnam. En neem van mij aan, ook dat is geen toeval.
    Wat The Guardian betreft bedoel je waarschijnlijk het verhaal over die in Irak vrijgelaten Brit. Je kan je daarbij ook afvragen met wel recht een Britse accountant in opdracht van een Amerikaans bedrijf op het Iraakse ministerie van Financiën zit te werken? Daar worden in de Britse en Amerikaanse klassieke media incluis The Guardian geen vragen bijgesteld.
    Vraag is ook of dat verhaal wel correct is. Ik zou er mijn hand niet voor in het vuur willen steken.
    Het zou natuurlijk een remake van Libanon kunnen zijn met wederzijdse aanslagen tussen Israël en zijn vrienden en een groepe landen en organisaties rond Iran. Maar wat kwam Israël en de VS toen doen in Libanon? Pannenkoeken bakken?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: