OPEN BRIEF AAN GEERT VAN ISTENDAEL

april 26, 2010 at 7:53 am 2 reacties

Geachte Geert Van Istendael, voorzitter van Pen-Vlaanderen:

Het is met plezier dat ik een bescheiden bijdrage lever aan het door u gewenste debat over ‘ de vrije meningsuiting’, ook al zal u ze wellicht negeren (deert niet, ik ben het gewend). Met enige vertraging las ik onlangs uw opiniestuk getiteld “We kunnen niet langer zwijgen” in De Morgen van 6 april. Nu was ik er me niet van bewust dat u tot hiertoe gezwegen had. Mijn indruk was een beetje het tegendeel. Die indruk werd nog versterkt toen ik gisteren De Morgen van 2 april onder ogen kreeg (de wegen van het internationale postwezen zijn zoals die van Allah, tamelijk ondoorgrondelijk) waarin u en uw mede-‘zwijger’, een ideoloog van een van Belgie’s belangrijkste machtsgroepen, alweer een volle pagina kregen om min of meer hetzelfde te zeggen als in de krant van enkele dagen later. Me dunkt dat u niet te klagen hebt wat uw vrijheid van meningsuiting betreft. Voor u staan de media-kanalen wijd open. Ik geef toe dat ik daar wat jaloers op ben. Wat mijn eigen opiniestukken betreft die worden door de kranten steevast geweigerd, de krant waarbij ik zelf redacteur was inbegrepen. Het is trouwens uit frustratie daarover dat deze blog is ontstaan. Maar het is waar dat ik nog nooit ben weggebruld zoals uw vriend Benno Barnard. Wel ben ik meer dan eens gearresteerd omdat ik mijn mening op een ongeoorloofde plaats uitte (zoals die keer toen een protest op de pier van Zeebrugge tegen geheime wapentransporten voor mij eindigde in een Brugse cel) en bijna gedeporteerd omdat ik ongeoorloofde ideeen in mijn bagage had. Toegegeven, dat laatste incident gebeurde in de VS, niet in “vredelievend Belgie”, zoals u ons land omschrijft. Wie niet beter weet, zou na het lezen van uw stuk “In mijn land, het vrije woord weggebruld” concluderen dat de verstoring van de lezing van Barnard de eerste keer was dat iemand het spreken werd belet in Belgie. Kom nou, Geert. Zo maagdelijk was de vrije meningsuiting nu ook weer niet in dit landje. Tal van betogingen werden er verboden of uiteengeranseld, omstreden tentoonstellingen werden er verboden en meer dan een lezing of meeting werd door tegenstanders verstoord. Ik beken dat ik zelf, in mijn studententijd, een keer heb meegeholpen om het vrije woord weg te brullen. Dat moet in 1972 geweest zijn. De spreker was Roeland Raes, een negationist die later ondervoorzitter van het Vlaams Blok werd. Om u te parafraseren: we waren het niet eens met zijn woorden die we nog niet hadden gehoord en niet wilden hoorden. We bezetten het podium (van een auditorium in de Blandijnberg) en maakten zoveel kabaal dat het debat moest worden afgelast. Aan Luc Van den Bossche (de latere minister) die ook aan dat debat zou deelnemen en in naam van de vrije meningsuiting pleitte om het protest stop te zetten, antwoordde ik dat, wat ons betrof, de vrije meningsuiting niet gold voor fascisten. Dat is een standpunt dat ik niet langer onderschrijf maar dat door verscheidene Europese staten wordt gehuldigd. Negationisten zoals Raes kunnen hun mening niet vrij uiten. Ze worden gearresteerd als ze het doen, wat erger is dan weggebruld worden. De staat eigent zich het recht toe om onuitstaanbare ideeen te onderdrukken. Islamisten voor wie beledigingen van Allah en Mohammed veel onuitstaanbaarder zijn dan het ontkennen of minimaliseren van de holocaust, volgen dat voorbeeld. Om maar te zeggen, laat ons niet doen alsof op die meeting van Barnard de onschuld werd vermoord.

Maar goed, ik wou het eigenlijk hebben over dat stuk waarin u en Dirk Verhofstadt laten weten dat u niet langer kunt zwijgen. Daarin verbreekt u uw ‘stilte’, enerzijds om duidelijk te stellen dat u, in tegenstelling tot Barnard, Filip De Winter niet als een profeet beschouwt maar anderzijds om een deel van diens gedachtengoed te onderschrijven. Nou goed, ik snap wel dat de “we” in uw titel eigenlijk niet slaat op uzelf en uw mede-auteur. U hebt het eigenlijk over de bredere samenleving die u een samenzwering van stilte verwijt over het gevaar dat uitgaat van extremistische moslimfanaten. Wat me doet afvragen of we wel op dezelfde planeet wonen.  Op deze waar ik resideer werden we, vooral sinds 9/11 (het feit dat ik die cijfers niet hoef uit te leggen zegt eigenlijk al genoeg) onophoudelijk overspoeld met propaganda over de bedreiging die de extremistische moslims voor ‘de vrije wereld’ betekenen. De extreme moslims hebben het ‘communisme’ vervangen in de rol van grote boeman die alles wettigt: oorlogen, bezuinigingen om militaire budgetten te spijzen, het bespionneren van burgers, de uitbreiding van het politie-apparaat en tal van andere repressieve maatregelen.

Ik twijfel er niet aan dat uw verontwaardiging oprecht is, dat u absoluut geen racist bent. Bovendien ben ik het met u eens dat de ideeen van de fanaten die Barnard wegbrulden verwerpelijk zijn. Het moderne Islamisme (in tegenstelling tot de islam in het algemeen en zeker de historische islam die heel wat toleranter was dan het historische christendom) is een fascistische ideologie die, zoals u schrijft, keihard moet bestreden worden. Wat ik in vraag stel, is het wereldbeeld waarin u dat islamisme situeert. U ziet, zo lijkt het me, in de maatschappelijke evolutie een Hegeliaanse vooruitgang van ideeen, culminerend in de verlichte opvattingen van democratie en individuele vrijheid, die nu bedreigd worden door extremisten die in naam van Allah de vooruitgang willen terugschroeven om terug te keren naar een barbaars verleden. Wat ik zie is een kapitalistische wereldorde in verval, waarin de democratie als dekmantel dient voor een normaliteit die veel moorddadiger is dan de relatief marginale islamisten. Een democratische wereldorde waarin het normaal is dat elk jaar miljoenen sterven van honger terwijl we met onze overproductie geen weg weten. Een wereldorde waarin miljarden geen werk hebben omdat er geen plaats voor hen is in het steeds efficientere globale productieproces. Waarin elk jaar duizenden die de armoede proberen ontvluchten verdrinken of in kampen en gevangenissen worden opgesloten. Waarin diegenen die dat lot ontlopen in ghetto’s belanden. Waarin steeds meer jongeren, ook in de rijkste landen ter wereld, beseffen dat ze geen toekomst hebben.

NO FUTURE. Dat is de kern van het probleem. Dat is de voedingsbodem waarin de ideologieen teren die die jongeren een identiteit geven, een zin en een vijand. Als u de barbaarse ideeen van de islamisten efficient wil bestrijden Geert, dan moet u uw pijlen ook op die voedingsbodem richten want die ideeen groeien niet in een vacuum. Te meer omdat de democratische wereldorde, om zijn cohesie te bewaren, nood heeft aan een vijand. Een groep die kan voorgesteld worden als de gehate “anderen”, waartegen de frustraties gekanaliseerd kunnen worden. Campagnes tegen de hoofddoek, wetten tegen minaretten en boerka’s lenen zich daar perfect toe. Ik vind het doodjammer dat een intelligente, gevoelige en talentrijke schrijver als u zich als waterdrager voor dat objectief laat mobiliseren.

Met oprechte hoogachting,

Tom Ronse

Entry filed under: godsdienst, Politiek Belgie, Samenleving. Tags: , , .

GRAFITTI (2) “La Prima Linea” et le terrorisme italien

2 reacties Add your own

  • 1. xavier ghesquiere  |  april 30, 2010 om 3:43 pm

    Dat de islamisten de communisten vervangen hebben in veler
    werelbeschouwing is ook de mening van Tiziano Terzani in ‘ Het einde als het begin ‘ , een meeslepende autobiografie in de vorm van een gesprek van een vader met zijn zoon

    Beantwoorden
  • 2. Ann D'hondt  |  mei 9, 2010 om 12:50 pm

    Laat ons hopen dat onze beste Geert over de intellectuele moed en eerlijkheid beschikt om de correcte stellingname van Tom Ronse in deze materie te onderschrijven.
    A suivre…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


