DRIE CODES OM BRUSSEL TE BEGRIJPEN

september 23, 2010 at 2:01 pm Plaats een reactie

door Lucas Catherine

Vlaamse politici begrijpen niets van Brussel. Het is een Brusselaar die het u zegt. Daarom dat Brussel zo’n struikelblok is in de Belgische politiek. Die politici zouden beter, in plaats van eindeloos in kabinetten of in restaurants te vergaderen, eens door Brussel lopen en een paar monumenten bekijken. Ze zouden er veel van kunnen opsteken bij hun onderhandelingen. Maar ja, Vlaamse politici kennen alleen het parlement, hun partijhoofdkwartier en de restaurants er rond. Ik wil ze even helpen. Aan de hand van enkele plekken die het ‘probleem Brussel’ duidelijk maken.

De ’t Serclaes-code

Primo, Brussel is ingewikkeld, maar je moet daar geen rekening mee houden. Stel een eenvoudige oplossing voor, en ze zal werken. Het monument dat deze stelling duidelijk maakt is dit van Everhard ’t Serclaes op de Grote Markt. Brussel was in 1536 in handen gevallen van de Graaf van Vlaanderen en ’t Serclaes bevrijdde de stad van dit ‘Vlaamse juk’ door over de wallen te klauteren en de gilden te mobiliseren. Zo werd Brussel niet Vlaams, maar weer Brabants, en dus Duits want wij behoorden tot het Duitse Rijk.
Toen het FDF als ultra-frankofone partij sterk werd in Brussel probeerde ze eerst Manneke-Pis te verfransen tot Le Petit Julien, maar dat lukte niet, daar liep zelfs geen enkele Japanse toerist in. En daarna wilden ze ’t Serclaes uitroepen tot nationale held, want die had de Vlamingen de stad uitgedreven. Tot hun frank viel dat die Vlamingen toen vazallen van de Fransen waren, en ’t Serclaes er eigenlijk voor gezorgd heeft dat zo de verfransing van Brussel met een paar eeuwen werd uitgesteld. Toen gingen ze op zoek naar een andere Brusselse held en die hebben zij nog altijd niet gevonden.
Kan u eigenlijk nog volgen met de Vlamingen die toen Fransen waren en de Brusselaars Dietsers en Duitsers? Moeilijk. Dat was ook het probleem voor de Brusselse gidsen toen met Expo 58 het massatoerisme in Brussel op gang kwam. Leg dat maar eens uit aan een Amerikaan of een Japanner. Om de grote Franse filosoof Sempé te citeren: « Rien n’est simple, tout se complique ». En zij hebben daar het volgende op gevonden. Een van de gidsen herinnerde zich dat tijdens de tweede wereldoorlog leden van het verzet afspraken aan ’t Serclaes en als herkenningsteken over de arm van het koperen beeld wreven. En dus vertelde hij die toeristen: wrijf maar eens over zijn arm dat brengt geluk. Met succes want er kwam zelfs een gat in die arm. Die hebben ze ondertussen wel hersteld.
Conclusie voor onze politici: als het te ingewikkeld wordt, zwijg erover en verzin iets eenvoudigs. Succes verzekerd.

De Anneessens-code

Tweede monument met een les. Dat van Frans Anneessens op het Anneessensplein. Anneessens werd in 1719 op de Grote Markt onthoofd als leider van de opstand tegen de Oostenrijkers. Het plein was voorheen de locatie van de Oude Markt, vandaar dat sommige oude Brusselaars het nog altijd de A â Met noemen. Toen Leopold II zijn centrale lanen aanlegde om Brussel om te toveren van hoofdstad van het Pajottenland tot Petit Paris en Klein Londen, wou hij daar een plein met een nationale held. Alle voddenverkopers moesten verhuizen naar het Vossenplein, dat de nieuwe A Met werd. De beeldhouwer Vinçotte kreeg de opdracht een levensgroot beeld van Anneessens te maken om het plein te versieren. En Vinçotte had daarmee een groot probleem.
In de archieven had hij tekeningen en etsen van Anneessens gevonden: een kleine, gedrongen man met een lichte bochel en een zware bierbuik. Niet echt de fysiek van wat van een nationale held werd verwacht. Op een dag liep Vinçotte mediterend over zijn probleem over het plein in aanleg en zag daar de laatste voddenraper of kasjoebereir zoals we in Brussel zeggen. Een man die weigerde te verhuizen naar de Marollen, een dwarsligger, rijzig en slank van figuur met een franke kop. Een ideale nationale held. En Vinçotte heeft hem als model gebruikt voor zijn standbeeld, niet de echte Anneessens. De enige kasjoebereir met een eigen monument, al is het onder valse naam.
Conclusie voor onze politici die zich over Brussel buigen: niets is wat het is in Brussel, en je moet daar niet van wakker liggen. Niemand die nu nog wakker ligt van het Grote Probleem dat Vinçotte had met Anneessens.

De Begijnhof-code

Derde plek waar je inzicht in Brussel kan krijgen: de Begijnhofkerk. De mooiste barok kerk van de Nederlanden schrijven de kunsthistorici. Dat geldt nog altijd voor de gevel – waar ik trouwens vanuit mijn appartement op uitkijk – , maar ze is uitgebrand. Van binnen niks meer. Daarom ook dat ze al vaak dienst heeft gedaan als logement voor asielzoekers. Maar toch. Ik was eens op stap met Brugse leraars, op zoek naar alle plekken in Brussel die met de kolonisatie van Kongo hebben te maken gehad. En ze werden zot van Brussel. Ze wilden nog meer zien, ook zaken die niets met onze voormalige kolonie te maken hadden.
Lui als ik ben, dacht ik gewoon aan de kerk naast mijn deur. Dus wij de mooiste barok kerk van de Nederlanden binnen en ik had ze gewaarschuwd, alleen de grafstenen zijn daar de moeite. In mijn achterhoofd dacht ik, interessant, want veel grafstenen in Brugse kerken zijn in het Frans, want Brugge was vroeger…. u weet dat nu. En hier zijn alle grafstenen van die zeventiende eeuwse begijnen en opperbegijnen in het Nederlands. Maar ik kreeg niet de reactie die ik verwachtte. Plots zegt een lerares: ‘Kik ne kee, een dt-fout.’ En inderdaad een prachtige dt-fout op de grafsteen van een opperbegijn. Nu weet ik waarom de zeventiende eeuw de Gouden Eeuw wordt genoemd. In het Brusselse diets van toen mochten dt-fouten.
Conclusie voor onze politici: als Brusselaars u een tekst voorleggen, ook al is hij in steen gebeiteld, weet dat wij onze eigen manier van schrijven hebben, en ons niet houden aan uw regels, maar aan de onze.

Als er nog problemen zijn, graag tot uw dienst, met in de aanbieding nog een paar monumenten en hun code.

Entry filed under: godsdienst, Politiek Belgie. Tags: , , .

JIMI 40 JAAR DOOD Kuisheid en verkrachting

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: