WUKKE ZECHJE?

september 30, 2010 at 9:46 am 2 reacties

door Kurt Van Eeghem

Kgoje kè zeghen, wachthé, tisienoaboven, tvuftig, neeje, tsechtig meters en tonne noa bachten were en ojedoa zut kuje tbeter nochekè vroagen, hé.

Dat was het antwoord dat ik kreeg van een overigens lieve man, ergens diep in de Vlaanders, toen ik hem naar de weg vroeg. Ik mag dan zelf in West Vlaanderen geboren zijn, ik verstond er niets van. Ik had hem toch in mijn mooiste Nederlands aangesproken, ik had daarbij open en vriendelijk gekeken, ik had mij niet aangesteld of wat dan ook… . Waarom moest die man mij in een dergelijk Bargoens antwoorden?

Zo had ik weer stof tot nadenken en het eerste wat mij te binnen schoot was: stel nu dat ik mijn vraag in het Frans had gesteld? Ik nam de proef op de som en de volgende autochtoon die ik aansprak vroeg ik naar de weg in mijn mooiste Frans. Even vriendelijk als de vraag had geklonken kwam het antwoord. De man moest wat naar zijn woorden zoeken maar produceerde daarna enkele zinnen die begrijpbaar waren. Het begon met een verontschuldiging: “excusé, ne parle pas bien Français mais..eu” en met een weliswaar zwaar polderaccent rolden er aanwijzingen uit zijn mond waarmee ik vooruit kon.

De Vlaming, of hij nu uit de kustprovincie komt of uit Limburg of waar dan ook, zal steeds zijn uiterste best doen wanneer hij in een vreemde taal wordt aangesproken. Wij zijn zo, dat zit in de genen. Ook in het buitenland spant de Vlaming zich in om, desnoods struikelend over de fouten, toch in de taal van het land zijn zegje te doen. Dat zit in dit volk, dat is ook heel erg mooi en vriendelijk en, ik zou bijna durven zeggen, uniek. Want de Fransen, de Duitsers en de Engelsen bijvoorbeeld maken zich daar helemaal niet druk om. Zij spreken hun ‘wereldtaal’ en de rest kan stikken.

Maar…wanneer de Vlaming Nederlands moet spreken lukt dat meestal niet. Heel zelden kom je iemand tegen die correct Nederlands kent. Mede daarom moet het onvolprezen programma ‘Man bijt hond’ al die vreemde luchtstromen die uit ‘de strot des Vlaming’ worden geduwd, ondertitelen. Het moet wel, anders kan de kijker, onderuitgezakt in zijn zetel, het gebrabbel van zijn landgenoten niet volgen. Merkwaardig toch dat die Vlaming blijkbaar wel Nederlands kan lezen. Er zijn in ons kleine, overbevolkte landje meer dan dertig taalstroken die op zich ook nog eens per vierkante kilometer anders kunnen klinken. Het Gents van Drongen is niet het Gents van St. Amandsberg. De redactie van ‘Man bijt hond’ moet dus over een massa tolken beschikken.

Als het voor de Vlaming al niet makkelijk is om zich in eigen land verstaanbaar te maken, dan moet een buitenlander, die met veel moeite onze taal heeft aangeleerd, zich tot doodergeren aan al die varianten.

Onlangs las ik in mijn kwaliteitskrant een wat badinerend stuk waarin een Waal, tegenwoordig een buitenlander, zich hogelijk verbaasde over dat fenomeen. Hij had nog zo zijn best gedaan om Nederlands te leren maar toen puntje bij paaltje kwam, bleek dat hij met zijn kennis niets kon aanvangen.

Onze beleidsmensen laten de trompetten schallen omdat er zoveel buitenlandse universiteiten, met redelijk succes overigens, Nederlands in hun lessenpakket opnemen. Wanneer die Russen, Bulgaren en andere Indiërs, in ons land aankomen en hun opgedane kennis willen toetsen aan de praktijk zakt de moed hen in de schoenen. Ze begrijpen geen sjoege van al dat gebrabbel. En omdat de Vlaming meteen bereid is om naar het Engels, Frans, Duits of desnoods een gebarentaal over te schakelen, geven ze er al snel de brui aan. Paradoxaal genoeg maakt de Vlaming op die manier het Nederlands tot een volkomen overbodig stukje erfgoed.

Ik stel voor dat we vanaf nu alle televisieprogramma’s in het Engels ondertitelen. De Vlaming zal zich onder zijn kerktoren verder in een plaatselijk dialect blijven uitdrukken en voor alles wat die einder overstijgt gebruiken ze dan maar de ‘lingua franca’ van onze tijden. Jammer voor het Nederlands maar we hebben het zelf gewild.


Kurt Van Eeghem
is programmamaker en –presentator van de Vlaamse cultuurzender Klara. Bij gelegenheid ook columnist.(jc)

http://kurt.cobra.be/2010/09/28/wukke-zechje/#more-2651

Entry filed under: Media, Politiek Belgie, Samenleving. Tags: , , , .

And now something completely different EEN PERVERS MONETAIR SYSTEEM

2 reacties Add your own

  • 1. Kris Smet  |  oktober 1, 2010 om 12:59 pm

    Goed zo ,Kurt! Groot gelijk.

    Beantwoorden
  • 2. Walter Zinzen  |  oktober 5, 2010 om 2:32 pm

    Dit stuk moet in alle “Nederlands”-talige publicaties in België , pardon, Vlaanderen, verschijnen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.309 andere volgers


