TUSSENTIJDS: MILIEUVERLOEDERING WORDT BELOOND

november 1, 2010 at 4:01 pm Plaats een reactie

Op 2 november kunnen de Amerikanen naar de stembus voor ‘tussentijdse verkiezingen’, de zogenaamde Midterms. Het Parlement wordt vernieuwd. De verwachting is dat de Democratische Partij van president Obama flink op haar kop zal krijgen. In The House (de Kamer) en misschien zelfs in de Senaat dreigt de Democratische meerderheid te worden gebroken door de Republikeinen, geruggesteund door de populistische Tea Party, die geen mediamiddel schuwt om Obama ‘zwart’ te maken. Maar niet enkel via de media hoopt Amerikaans rechts de absolute macht ook nominaal te heroveren. De industrie en haar lobby’s spelen een belangrijke rol in de campagne, zoals blijkt uit dit bericht van IPS. (jc)
 

(Washington) – Nooit eerder werd in de Verenigde Staten zo veel geld gespendeerd aan tussentijdse verkiezingen. Dat is vooral te merken in het debat over energie en klimaat, dat in de campagnes een belangrijke rol speelt.

Bedrijven gooien olie op het vuur. Sinds de rechtbank heeft besloten dat zakelijke sponsoring niet aan grenzen is gebonden, worden er enorme sommen geld door bedrijven aan campagnes besteed.

President Obama kreeg zijn klimaatwetgeving al niet door de Senaat, vorig jaar, maar de kansen daarop nemen alleen maar af. Veel rechtse kandidaten, vooral binnen de Tea Party-beweging, gebruiken dit thema om kiezers voor zich te winnen.

Zo wordt het Democratische Congreslid Tom Perriello uit Virginia er door zijn Republikeinse tegenstander Robert Hurt van beschuldigd honderdduizenden banen op het spel te hebben gezet door voor beperking van CO2-uitstoot te stemmen. In veel andere staten gebeurt iets soortgelijks.

Sponsoring

Bedrijven gooien olie op het vuur. Sinds de rechtbank heeft besloten dat zakelijke sponsoring niet aan grenzen is gebonden, worden er enorme sommen geld door bedrijven aan campagnes besteed.

Dat is bijvoorbeeld te zien in Californië, de staat met de strengste klimaatwetgeving van het land. Daar mogen burgers zich dinsdag ook uitspreken over afschaffing van de wet die de uitstoot beperkt. De wet staat model voor heel veel andere staten, en daarom zijn de belangen enorm. Het geld stroomt binnen. Valero en Tesoro, olie- en gasbedrijven uit Texas, hebben samen 7,5 miljoen dollar (5,4 miljoen euro) gestort in de campagnekas van de tegenstanders.

Andere bedrijven zijn juist afhankelijk van de wet, zoals leveranciers van schone energie. Het bedrag dat zij aan de campagne besteden, is in totaal drie keer zo hoog.

Conservatieve organisaties
 Het Center for Responsive Politics (CRP), dat op opensecrets.org bijhoudt hoe veel donorgeld er wordt besteed, voorspelt dat de campagnes minstens 3,7 miljard dollar (2,7 miljard euro) gaan kosten, een kwart meer dan het vorige record uit 2006. Democraten en Republikeinen ontvangen evenveel, maar er komt wel twee keer zoveel geld van conservatieve organisaties als van progressieve. Die worden op hun beurt vaak weer gesteund door bedrijven die het geld niet direct en openlijk willen besteden.

“Tientallen miljoenen dollars komen nu van organisaties die wettelijk niet verplicht zijn om hun donoren openbaar te maken”, zegt Sheila Krumholz, directeur van het CRP. “Het is nu moeilijker dan ooit voor kiezers om te onderscheiden of al die groepen hun boodschappen de ether in slingeren om andere redenen dan alleen hun eigen speciale belangen.”

Ook buitenlandse bedrijven mengen zich in de campagne, bleek begin deze week uit onderzoek van het Climate Action Network Europe. Een paar van de beruchtste ontkenners van klimaatverandering blijken te zijn gesteund door bedrijven die in Europa juist oproepen om te wachten met uitstootbeperkingen totdat de VS dat ook doen.

Bijna 80 procent van de 306.000 dollar (220.000 euro) die door bedrijven als Bayer, BASF, BP en EON is gegeven, is gestort in de campagnekas van klimaatsceptici.

Het effect van al dat geld is nog niet duidelijk. De wet in Californië lijkt niet te worden afgeschaft, maar de Republikeinen stevenen wel af op een meerderheid in het Congres – en misschien zelfs in de Senaat. Daarmee is de kans op klimaatwetgeving de komende jaren bijna nihil.

http://www.mo.be/artikel/amerikaanse-kandidaten-winnen-stemmen-met-klimaatscepsis

http://www.opensecrets.org/

midterms en hun nasleep onder meer te volgen op
http://edition.cnn.com/POLITICS/

Entry filed under: Media, VS. Tags: , , , .

MIJN NIEUWE VADERLAND “Ik noem Geert Wilders niet zomaar een fascist”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.205 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: