Luc Tuymans Incorporated

november 19, 2010 at 3:32 am 1 reactie

Luc Tuymans: Fortis (2010)

TUYMANS SCHILDERT KAPITALISTISCH LICHT

door Tom Ronse

Licht is het uitgangspunt  in Luc Tuymans’ nieuwste tentoonstelling die onlangs onder grote belangstelling in de David Zwirner-galerij in New York geopend werd. Niet zonlicht noch maanlicht maar het koele, artificiele licht van de bedrijfswereld.

Tuymans staat ervoor bekend dat hij zelden langer dan een dag aan een schilderij werkt. Maar aan dat schilderen gaat veel denkwerk vooraf. Voor hij eraan begint concipieert hij elke tentoonstelling als een totaliteit. Elk schilderij past dus als een puzzelstuk in een samengesteld verhaal.  Dat verhaal gaat vaak over het collectief geheugen en over machtstructuren, thema’s die hij herhaaldelijk omspitte in eerdere shows. Zijn keuze om een serie werken te maken over het impact van de ‘corporation’ –de kapitalistische onderneming- ligt dan ook in het verlengde van zijn vorig werk.  De afgebeelde onderwerpen zijn uiteenlopend: een schip, een helm, een fabriek, een paneelgesprek,  een paardrijdster, een vergaderzaal, iemand die een speech geeft, een anonieme persoon, goud, het logo van Fortis en een mot. Wat ze gemeen hebben is een kunstmatig licht dat de individuele kenmerken van de geportretteerden uitwist, hen anoniem en vervangbaar maakt. Licht dat soms een giftige mist  lijkt zoals in ‘Factory’ en soms koel, aseptisch en arrogant straalt zoals in ‘Conference room’.

Luc Tuymans: Corporate (2010)

Een centraal werk dat dezelfde titel heeft als de show -‘Corporate’-  toont een 17de eeuws galjoen van de machtige East India Company. Dat was een van de eerste  aandelenfirma’s, een pionier dus van de moderne bedrijfsstructuur. Het galjoen is een indrukwekkend gevaarte en tegelijk lijkt het een spookschip dat elk moment kan verdwijnen.  Een ander sleutelwerk is ‘Gold’.  Goud (of geld in het algemeen) is immers het doel van de corporation, de aandeelhouders willen altijd meer.  Tuymans schildert het dan ook in zijn liquide vorm, stromend uit een smeltkroes. Geld vloeit, verwisselt voortdurend van plaats met andere goederen. Zoals Marx opmerkte, het is de enige onbederfbare waar, terwijl alle andere waren bederfbaar geld zijn. Net als kunst. Over de bederfbaarheid van zijn waren hoeft Tuymans zich geen zorgen te maken. Onlangs nog werd een van zijn doeken in Londen verkocht voor 850 000 dollar. Al de werken in de ‘Corporate’ show waren al verkocht nog voor de tentoonstelling openging. “Ik heb geen last van de financiele crisis”, zei Tuymans, “mijn werk wordt gekocht door het rijkste  1%  dat alles bezit”.

Tuymans: Gold (2010)

Volgens de galerij is ‘Gold’ een “confessioneel, self-referentieel werk, kritisch bewust van zijn eigen status als handelswaar”. Het is waar dat Tuymans aangeeft dat ook de kunstwereld door de corporation is opgeslorpt. ‘Speech’ toont de directeur van de Bozar die door ‘corporate light’ verlamd lijkt, een marionet  aan onzichtbare touwtjes. En in ‘Panel’ is Tuymans zelf een van de sprekers die in de schijnwerpers hun eigenheid verliezen.

Tuymans: Panel (2010)

Als geheel zet de show het dehumaniserend, vervreemdend effect van de corporation in de verf. Voelt hij geen tegenstelling, vroeg ik hem, tussen die boodschap en het feit dat zijn doeken ook handelswaren zijn die door een multinationaal bedrijf verkocht worden aan super-rijken?  Stoort het hem niet dat zijn kritiek op de corporation perfect lijkt te passen in de wereld van de corporation? Nee, antwoordde Tuymans, want de bedrijfswereld en de schilderkunst hebben zich samen ontwikkeld, ze zijn niet te scheiden.  Hij gaf daar een uitvoerige historische uitleg over die hem steeds verder wegleidde van de vraag die ik hem gesteld had. Hij benadrukte tenslotte dat  de ‘Corporate’ show over meer gaat dan kritiek op de onderneming. “Mijn werk gaat over geschiedenis maar ik ben geen ‘history painter’”, zei hij, “het gaat over politiek maar ik ben geen ‘political artist’. Mijn kunst is altijd meerduidig”.

Tuymans: Speech (2010)

TUYMANS IS HOT

‘Corporate’ loopt in de David Zwirner- galerij tot 21 december. Zie  www.davidzwirner.com.

Zopas verscheen bij Phaidon Press in Londen een nieuw boek: ‘Luc Tuymans: Is is safe?’ met werk van 2004 tot 2009. Zie www.phaidon.com

Intussen loopt in ‘Brugge Centraal’ nog tot  30 januari een door Tuymans samengestelde tentoonstelling, “Een visie op Centraal Europa”. Zie www.bruggecentraal.be

Vorige week was Tuymans in Chicago, waar hij  drie muurschilderingen maakte in het museum of Contemporary Art. Daar loopt een retrospectieve van zijn werk tot 9 januari. Daarna gaat die naar de Bozar in Brussel (van 18 februari tot 8 mei).

Intussen werkt hij ook aan zijn volgende tentoonstelling die op 26 januari opent in galerij Zeno X in Antwerpen.


Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

HERMAN LIEBAERS: DEFINITIEF VERLOST VAN FABIOLA KELTISCHE TIJGER ZONDER TANDEN

1 reactie Add your own

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.205 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: