EPIPHANY. DE DRIE KONINGEN KOMEN VAN VER

januari 4, 2011 at 2:01 pm 1 reactie

De Zwitsers-Egyptische filosoof en islamoloog Tariq Ramadan is en werd op diverse plaatsen in de wereld zowel verguisd als opgehemeld: in Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, de US, België… Hij is een promotor van de Euro-Islam.
Het Amerikaanse blad Foreign Policy ziet hem als een Wijze uit het Oosten. Dat komt goed uit, nu we deze dagen de komst van de Drie Koningen vieren, althans volgens de evangelist Mattheüs. Epifanie staat niet enkel voor die komst maar ook voor een openbaring.
Journalist Benjamin Pauker legde Ramadan 5 thema’s voor, die hij kort en gevat van commentaar voorzag. Een openbaring voor sommigen, wellicht? (jc)

I grew up in a very liberal family. I was left alone to decide whether to pray or not to pray. I was very interested in solidarity work so I went to South America after graduation. I started an interfaith dialogue, and this is where faith came back to me. It was seeing the poor and how they remained dignified and retained their faith. It was an answer to my quest.
 
Ik ben in alle vrijheid opgevoed. Ik kon zelf beslissen of ik wilde bidden of niet. Ik wou persé solidariteitswerk doen en zo ben ik na mijn promotie in Zuid-Amerika beland. Ik startte er een inter-religieuze dialoog en zo kwam het geloof  vanzelf  terug naar me toe. Ik zag hoe de armen toch waardig bleven en hun geloof niet verloren. Dat was een antwoord op mijn zoektocht.


In Germany, Angela Merkel has said that multiculturalism failed. But it has not failed. The facts and figures are showing that it’s working. It’s only in our mind that Muslims and Westerners aren’t integrating. But the true success of integration is to not talk about integration.

Volgens Angela Merkel heeft het multiculturalisme gefaald. Hetheeft niet gefaald. De feiten tonen aan dat het werkt. Alleen in onze geesten raken moslims en westerlingen niet geïntegreerd. Het ware succes van integratie bestaat erin dat je er vanzelfsprekend niet over praat.


When Bush called Islam a religion of peace, it didn’t mean anything. He could have said that Islam is a religion of war, just as much as Christianity or Judaism. When I travel in Muslim-majority countries, I tell them: We are not victims. But they are nurturing a sense of victimhood.

Bush noemde de islam een vredesreligie. Hij had hem net zo goed een oorlogsreligie kunnen noemen, evengoed als het christendom of het jodendom. Op mijn reizen in moslimlanden zeg ik ze voortdurend: wij zijn geen slachtoffers. Maar zij willen hun gevoel van slachtofferschap gevoed zien.


I have been targeted by populists and people with a specific agenda. But that’s fine. Politicians are playing for the next election. I’m playing for the next generation.

Populisten en geheime agenda’s kunnen me niet schelen. Politici werken naar de volgende verkiezingen toe. Ik werk voor de volgende generatie.


The war in Afghanistan is a lost battle. The Americans are not going to win. They have already lost. For Muslim nations, the problem is that the frustration with the United States is so deep they are just happy it is failing. But they don’t understand that what could come out of Afghanistan might be worse than what we had before.

De Amerikanen zullen de oorlog in Afghanistan niet winnen. Ze hebben ‘m in feite al verloren. Voor de moslimstaten is het probleem dat ze elk Amerikaans verlies als een soelaas voor hun frustraties zien. Ze begrijpen niet dat de nasleep van Afghanistan weleens erger kon zijn dan wat we al gehad hebben.  

http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/01/02/epiphanies_from_tariq_ramadan
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2004-2005/euro-islam-volgens-tariq-ramadan.html

Entry filed under: godsdienst, Kunst, literatuur, Midden Oosten. Tags: , , , , .

2010-2011 Onze Heerlijke Nieuwe Wereld

1 reactie Add your own

  • 1. Peter  |  januari 4, 2011 om 5:20 pm

    They remained dignified and retained their faith. Right. And stayed poor, I suppose? Was that also an answer to your question?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

januari 2011
M D W D V Z Z
« dec   feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Most Recent Posts


Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 540 andere volgers

