Een kunstwerk uit Belgie op het Vrijheidsbeeld

juli 13, 2011 at 5:27 am 1 reactie

 

Door Tom Ronse

Sedert de Amerikaanse nationale feestdag  (4 juli) staat er een 96 meter-hoog kunstwerk op het Vrijheidsbeeld in New York. Met het blote oog valt er niets van te merken. Alleen zij die de nodige ‘app’ hebben gedownload en hun smartphone naar het beeld richten, kunnen ‘Rock Strangers’ zien, een virtueel werk van de Belg Arne Quinze.

Het werk is een opdracht van Beck’s, het Duitse biermerk van de Inbev-groep, dat hiermee een ambitieus mecenaatsproject lanceert van virtuele kunst. De ‘app’ (application) die Quinze’s kunstwerk en andere die binnenkort in grote steden zullen verschijnen zichtbaar maakt, maakt gebruik van technologie die in smartphones en ipads zit zoals GPS en kompas. Hij kan gratis gedownload worden op Beck’s webstek, Becks.com. Quinze maakte eerst een fysieke versie van het beeld. In metaal, 12 meter hoog, geschilderd in fluoriscerend rood, zijn lievelingskleur. Dat werd gescand waarna de coordinaten met GPS op het Vrijheidsbeeld werden gezet. Dat klinkt simpel maar dat was het niet. “Rond gevoelige plaatsen zoals het Vrijheidsbeeld gebruikt het Amerikaanse leger stoorzenders die de GPS ontregelen”, vertelt Quinze. “Er kwamen heel wat computerspecialisten aan te pas om dat obstakel te omzeilen. Maar dat maakte het spannend”. En het maakt van Quinze’s beeld een indringer. Dat is ook zijn bedoeling. “We hebben aan niemand toestemming gevraagd”, zegt hij met enige trots. Hij reageert tegen het obsessionele zoeken naar veiligheid in het vertrouwde. Het zich inkapselen in eigen huis, eigen tuin, eigen dorp, eigen land. Door een vreemd element in een vertrouwde omgeving te brengen hoopt hij dat de toeschouwer zich vragen gaat stellen over die omgeving en over zichzelf. Als icoon bij uitstek leent het Vrijheidsbeeld zich daar uitstekend toe. Eigenlijk hoopt Quinze dat er controverse van komt. Protest, een publiek debat. “Dat zou interessante vragen oproepen”, oppert hij. Niet dat het zijn bedoeling was om met het Vrijheidsbeeld te spotten. “Integendeel”, zegt hij, “het is een hommage aan het vrijheidsideaal en aan Eiffel die het beeld meer dan 100 jaar geleden bouwde”.

Quinze is met diverse projecten bezig in bijna alle werelddelen. “Mijn droom is om van steden openlucht-musea te maken waarin nieuwe kunst telkens opnieuw het vertrouwde in vraag stelt”, zegt hij. “De bedrijven moeten dat financieren. Zo kunnen ze iets teruggeven aan de maatschappij. Zoals Beck’s doet met dit project.”

Hoeveel Beck’s wil besteden aan het steunen van virtuele kunst mag Peter Van Overstraeten, de global marketing manager van het bedrijf niet verklappen. Wel wil hij kwijt dat Beck’s er zich toe verbindt om het Green Box project 3 jaar te financieren. In diverse wereldsteden zullen er plots dozen verschijnen van lumineus groen plexiglas, twee meters op twee. Wie de ‘Beck’s key’-app gedownload heeft kan via een smartphone of ipad een 3-dimensionaal kunstwerk zien in de doos. De kunstenaars worden door een onafhankelijke jury gekozen en hun werk wordt gecatalogiseerd op het web. “We helpen een nieuwe kunstvorm doen ontstaan”, zegt Van Overstraeten, “daar zijn we trots op.”

Arne Quinze voor ontwerp-tekeningen van zijn 'Rock Strangers'.

Entry filed under: Media, VS. Tags: , .

WAT WE ZELF DOEN… (4) DE GULDENSPORENSLAG NIEUWE MEDIA

1 reactie Add your own

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.302 andere volgers


%d bloggers liken dit: