CITATEN

september 13, 2011 at 6:58 am Plaats een reactie

Foto Thomas Hoepker

De verjaardag van de aanslag ligt achter ons en ik slaak een zucht van opluchting. De hyperinflatie van cliché’s, bombast, geschiedenisvervalsing, echte en valse tranen en opschepperij in de media zal nu hopelijk wat bekoelen. Bij jullie viel het misschien nog mee –ik hoor dat ‘De vloek van Osama’, een programma waar ik als ‘fixer’ een bescheiden bijdrage aan leverde, hoog scoort- maar hier liep het de spuigaten uit. Zelfs de tennisfinale ontsnapte er niet aan. Zowel Nadal als Djokovic verslikten zich echter een beetje in de cliché’s. De eerste betuigde zijn sympathie aan “the victims of the families” en de tweede voegde eraan toe: “Our hearts are with us”.

Mijn eigen herinneringen aan 9/11 wil ik u besparen –u hebt er intussen wellicht genoeg gehoord. Het was een akelige tijd waaraan ik, zoals veel New Yorkers, liever niet terugdenk. In plaats van mijn eigen bedenkingen geef ik u drie citaten van dode Amerikaanse schrijvers die pertinent blijven, ook in het post- 9/11-tijdperk.

Van jong naar oud:

David Foster Wallace  

“ Corporations are getting better and better at seducing us into thinking the way they think—of profits as the telos and responsibility as something to be enshrined in symbol and evaded in reality. Cleverness as opposed to wisdom. Wanting and having instead of thinking and making. We cannot stop it. I suspect what’ll happen is that there will be some sort of disaster—depression, hyperinflation—and then it’ll be showtime: We’ll either wake up and take our freedom or we’ll fall apart utterly. Like Rome—conqueror of its own people.”

Kurt Vonnegut

Tekening Tim Doyle

Mark Twain

“ When we remember that we are all mad, the mysteries disappear and life stands explained.”

(TR)

Entry filed under: Media, Samenleving, Satire, Vonnegut, VS. Tags: .

DE STAD ALS TIJDBOM BELGISCHE BRAIN-DRAIN NAAR BUITENLAND

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.288 andere volgers


