HET VLAAMS HANDVEST – LE HANDVEST FLAMAND

mei 25, 2012 at 1:45 pm Plaats een reactie

Stel Vlaamse leeuwen dat net zijn brevet van Handvesteerder heeft behaald (jc)

door Lucas Catherine

 

Vlaanderen heeft zijn grondwet, excuseer ‘handvest’. Een raar woord. Nogal middeleeuws. Vindt ook Van Dale: ‘Eigenhandig ondertekende oorkonde van een door de landsheer (Kris Peeters, Bart De Wever?) uitgevaardigd stuk waarbij rechten worden vastgelegd.’ Of, zoals Kathleen Cools –horresco referens- in Ter Zake verduidelijkte: ‘nu weet iedere Vlaming wat zijn rechten en zijn plichten zijn.’

Maar wie is Vlaming, hoe word je het? Staat dat in het handvest? En wat doe je met iemand als ik, die wel Nederlands spreekt en schrijft, maar geen Vlaming is?


Je ne suis pas ‘flamand
.

Er is geen ‘Belgisch Handvest’ en daarom is Belg worden makkelijk. Je zorgt gewoon dat je voldoet aan de voorwaarden die in het burgerlijk wetboek staan, je wacht de papiermolen af, en je steekt je nationaliteit op zak. Of nog makkelijker, je wordt als Belg geboren, net zoals ik.

Vlaming worden is wat anders. Wat zijn de voorwaarden? Ik kan ze u niet opsommen, want niemand kent ze. Als Mohammed of Kitumbe Vlaming willen worden dan leren ze de taal en verder? Ja verder? Weet dat Handvest veel, en ik nog minder. Wolfsangels en schietgeweren. Zorgen dat je vooral niet oproeit tegen de Vlaamse onderstroom en haar roergangers. Vooral niet te links zijn, liever neo-liberaal. Anders word je misschien wel Vlaming, maar dan wel een ‘slechte Vlaming’ en is alle moeite voor niets.

Matonge Brussel

Mohammed en Kitumbe hebben dit probleem al lang door. Daarom noemen ze zich ook geen Vlaming, maar Belg. Stukken eenvoudiger. Voor Mohammed en Kitumbe betekent Vlaming, zeg maar Flamand, dan ook iets heel anders dan wat Het Handvest daar al dan niet weet over te vertellen.


Les Flamands de Matonge

Dat van Kitumbe is de pers al enkele malen opgevallen. In Matonge betoogde hij en zijn kompanen al een paar keer tegen Kabila met de Vlaamse Leeuw op kop. Bij de vorige verkiezingen was dit heel opmerkelijk. Toen hing heel Matonge vol met affiches ‘Votez Flamand’. Op die affiches stonden alleen maar zwarten. Echte zwarten dus. Die Kongolezen toch. Nog erger dan Arabieren.

Een kleine Brusselse uitleg: een Flamand is eigenlijk maar een verre afstammeling van een Vlaming. Dat komt zo: Vroeger, toen alles nog goed ging in Kongo, in de tijd van de Belgen dus, kenden de Kongolezen die in de brousse woonden, zeg maar in het Afrikaanse Pajottenland, maar een soort blanken: onze nonkels missionaris. En daar hebben ze veel aan te danken. Zoals een linkse Kongolese vriend, hij kwam uit Kisangani, mij ooit uitlegde: “Grace à vous, les Flamands, draag ik nu een kostuum en spreek ik Frans, en geen Arabisch en ben ik katholiek en geen moslim.” Hij meende dat.

Die missionarissen gebruikten onderling een geheimtaaltje, le flamand en dat stond in hoog aanzien. Hoe kon je immers opklimmen op de sociale ladder in het Kongo van de Belgen? Niet door te studeren, want aan hoger onderwijs voor de zwarten hadden de Belgen geen boodschap. Je kon dat alleen maar door pastoor te worden. Dan kon je zelfs voor bisschop studeren.

Ik weet niet of u oud genoeg bent om het u te herinneren, maar die Kongolese bisschoppen spraken allemaal een woordje Vlaams. Zij hadden macht verworven en waren Flamand geworden. Flamand is macht en welstand. De ‘Belgen’ en andere neokolonialen zoals Louis Michel zijn Franstalig en kennen volgens de meeste Kongolezen niets van hun land. Daarom zullen het weer de ‘Flamands’ zijn die het moeten opknappen, net zoals vroeger in de Kongo.

Les Flamands de Bruxelles

Ook voor Mohammed betekent ‘Flamand’ macht en geld. Ik herinner mij hoe ik jaren geleden een Brusselse cultuurtempel verliet na zo’n spektakel waarvan je niet kan zeggen of het nu Vlaams of Frans is, en voor mij liepen twee jonge Marokkanen. Ze hadden het over hun toekomstige artistieke projecten. Een van hen zei: ‘Et pour l’argent, il faut aller chez les Flamands.’ Dat waren artiesten.

Nu kent u via de media vooral de loshangende straatcriminelen onder de Marokkanen, niet de artiesten. Maar die eerste groep heeft wel het begrip ‘Flamand’ verder uitgewerkt. Een ‘flamand’, nu zonder hoofdletter, want het heeft al lang niets meer met taal te maken, – Il y a même beaucoup des flamands francophones.-  Een flamand is iemand die niet op een eurocent moet kijken. Als hij een paar sportschoenen in de etalage ziet, dan koopt hij die. Zonder dat hij moet nadenken waar hij het geld vandaan moet halen. Idem voor een vest of een gsm. Bij Marokkaanse jongeren is dat anders.

Berber- of Atlasleeuw, uitgestorven sinds 1920. Alleen nog voorradig in de Zoo. Nu de naam van de Marokkaanse nationale voetbalploeg. (jc)

En zo’n flamand is niet van de dappersten. Een ideale prooi voor onze loslopende Marokkaantjes. Ik heb het zelf meegemaakt. Een mooie, zonnige avond. Ik loop op een van de centrale Brusselse lanen in de binnenstad, in hemd en met mijn portefeuille in de achterzak. Achter mij drie Marokkaantjes. Eentje steekt de straat over. De verkenner. De andere twee spelen een spelletje, een soort hinkeldansje op de stoep. Ze steken mij zo voorbij. Eentje neemt mij bij de arm ‘allez, on va danser’. De andere ritselt mijn portefeuille uit mijn achterzak. Ik weet niet waar ik de reflex vandaan haal, maar ik zeg: ‘attieni’, geef terug! Ze kijken verrast. Dit klopt niet met hun scenario. Ze hebben mijn Arabisch begrepen. ‘Van waar ben je?’ vragen ze in het Marokkaans. Ik, in mijn soort Arabisch: ‘min Bruksel, kama entoem’. Nog meer verbazing. En wonder, maar waar: hij steekt mijn portefeuille terug in mijn achterzak en geeft mij de high five. Ik vrees dat het niet even goed zou zijn afgelopen in een lege metrogang, dan nu op zo’n drukke laan, maar in ieder geval: ik liet mij niet doen. Ik was geen flamand. Ze hadden het begrepen. Ik ben een Brusselaar en ik debrouilleer ma in alle toele.
Reactie 1

Ik zal ze maar zelf schrijven, want ik hoor u denken bij die laatste anekdote: Je onderschat nu toch de criminaliteit in Brussel. Dat zou kunnen. Maar het verhaal is waar. En ik werd ook niet aangevallen met een kalasjnikov, ik ben dan ook geen bank of luxe-winkel.

Reactie 2

Wat heeft dit alles met het “Vlaams Handvest” te maken? Welk ‘Vlaams Handvest”? Dat van de Vlaamse Regering van Norbert De Batselier uit 2002 – oei, dat was K. Cools vergeten? – Weet ik veel. Gelukkig is er nog geen Brussels Handvest. Onze regering maakt veel stommiteiten, maar nooit zó erg.

Matonge betoogt voor zijn eigen, afgeslankt Vlaams Handvest. (jc)

Entry filed under: Afrika, Media, Midden Oosten, Politiek Belgie, Samenleving. Tags: , , .

‘WEGWEZEN’ IS HET DEVIES VAN GRIEKSE JONGEREN HOUDT DE KEIZER VAN SYRIË NOG ONDERDANEN OVER?

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.330 andere volgers


