DRUKWERK

juli 25, 2012 at 7:41 am Plaats een reactie

door Tom Ronse

Airbus gaat vliegtuigen printen. Tenminste dat is het plan. Het is niet voor morgen maar tegen 2050 wil het bedrijf een 3-D (drie-dimensionele) printer bouwen zo groot als een forse vliegtuighangar die de toestellen kant en klaar zou produceren. Dat kan natuurlijk een luchtkasteel blijken, figuurlijk eerder dan letterlijk, maar er wordt fors in geinvesteerd. De capaciteit en toepassingsvormen van de 3-D printers groeien zienderogen. Het project van Airbus is misschien het meest ambitieuze maar lang niet het enige dat in de 3-D printing-technologie gelanceerd werd. Deze sector is een van de weinige die nog enorme groeimogelijkheden heeft. Die groei zal ingrijpende sociale gevolgen hebben. Maar in de artikels die over het Airbus-project verschenen, worden daarover geen vragen gesteld, laat staan beantwoord.

De ‘gedrukte’ airbus zou vele voordelen hebben. Volgens het bedrijf zullen de passagiers in de wolken zijn –letterlijk en figuurlijk:

“The first thing you’ll notice is that the claustrophobic fuselage shell is gone, now replaced by panoramic views of the sky above you. This is achieved by a twisting bionic structure — inspired by bird skeletons — and a transparent membrane. Instead of splitting passengers up by class, they’ll be divided by the activities they want to engage in during the long haul trip. These personalised zones could become an interactive conference room with business partners on the ground, or a virtual reality golf course. In another partition is the “vitalising zone”, which has air enriched with vitamins and antioxidants, acupressure treatment and smart chairs that can morph to fit your body shape.”

Enzovoort.  De acrofoben onder ons zullen een transparant vliegtuig een weinig aantrekkelijk vooruitzicht vinden maar voor de rest lijkt het een droom. De vlucht zelf zal een vacantie zijn in dat wondervliegtuig. En natuurlijk zal het ding 100% recycleerbaar zijn, energie oogsten van de lichaamswarmte van de passagiers en met tal van andere groene snufjes zijn uitgerust. Mooi allemaal. Maar het mooiste van al is dat dit vliegtuig 65% lichter zou zijn dan andere en dus aanzienlijk minder brandstof zou nodig hebben. Het zou dus minder vervuilend zijn en de vliegtuigmaatschappijen grote kostenbesparingen opleveren.

Maar wacht eens even. Het materiaal waaruit dit vliegtuig zal gemaakt worden, dat zo sterk en licht zal zijn, moet nog uitgevonden worden. Is het niet wat voorbarig om hoera te roepen?  Nee, zeggen ze bij Airbus, want de mogelijkheden die de 3D- technologie opent, maken het vooruitzicht realistisch.

Die technologie staat nog in haar kinderschoenen maar maakt het nu al mogelijk om dingen van verschillende meters groot te produceren en om diverse materialen op een nieuwe manier te combineren. “You’re designing new substances, zegt David Benjamin, een architect die voor Airbus werkt. “You can dial in the different elasticity of an object, the color properties, or a continuous piece of material that has different properties over the piece. Certain parts of an airplane need to be strong and flexible and 3D printers can create a single object strong just where it needed to be strong, or light where it needed to be light.”

Dat is geen toekomstmuziek, het wordt nu al gedaan. Multi-material 3D printers zoals deze van het Israelische bedrijf  Objet  worden gebruikt om nieuwe materialen uit te vinden. Objet biedt zijn klanten een gamma aan van 107 verschillende materialen die in zijn printer gecombineerd kunnen worden. Dat geeft ingenieurs en ontwerpers een fantastisch middel om te experimenteren en nieuwe amalgamen te  ontwerpen met specifieke eigenschappen voor specifieke noden.

De industriele toepassingen zullen snel groeien. Nu al wordt 3D-printing gebruikt om allerlei dingen te maken, gaande van auto-koetswerk tot artificiele levers.  Airbus gebruikt het proces om componenten te maken voor zijn militaire jet, de Typhoon. Ook voor de nieuwe superjumbo A380 zullen verschillende componenten, waaronder de zetels, gedrukt worden.

Er is een andere kostenbesparing waarover in de commentaren op het Airbus-project niet gerept wordt: de eliminatie van menselijke arbeid. De 3D-printer die Airbus-vliegtuigen drukt is een volledig automatische fabriek: aan de ene kant komen grondstoffen binnen, aan de andere kant komt er een afgewerkt product naar buiten. De productie-arbeiders mogen gaan doppen, als er tegen dan nog werklozensteun bestaat. En de schoonmaakploeg kan ook worden afgedankt want de gedrukte vliegtuigen zullen self-cleaning zijn volgens Airbus.

Natuurlijk zal het ontwerpen en maken van die gigantische printer enorm veel arbeidstijd kosten. Maar eens het ding er is, zou het maken van vliegtuigen, bij wijze van spreken, slechts een druk op een knop vereisen. Als enkel Airbus zo’n 3D-printer zou bezitten, zou het een enorm kostenvoordeel hebben tegenover andere vliegtuigbouwers en dus een forse monopoliewinst binnenrijven. Maar stel je voor dat het niet alleen Airbus lukt  om op die manier te produceren, maar Boeing en andere vliegtuigmakers ook. Stel je voor dat niet alleen vliegtuigmakers hun producten beginnen printen maar ook de producenten van auto’s en vele andere waren. Miljoenen arbeiders zouden overbodig worden gemaakt. Er zouden ook nieuwe jobs zijn, in het onderhoud van die complexe printers bijvoorbeeld, maar die zouden het massaal verlies van productiejobs niet compenseren. De monopoliewinsten zouden wegsmelten naarmate de nieuwe procedé’s de norm zouden worden. En de eliminatie van al die jobs zou ook een eliminatie van koopkracht betekenen en dus de globale markt inkrimpen.

Technologisch ben ik een leek; ik kan dus niet oordelen hoe realistisch de plannen van Airbus zijn. Maar ze geven wel aan in welke richting de industriele technologie zich beweegt. Momenteel worden jobs geelimineerd door de krisis. Ik heb al eerder in dit salon betoogd dat er voor deze krisis voorlopig geen oplossing bestaat; dat we pas aan het begin staan van wat  een gigantische sociale ontwrichting belooft te worden. Maar wat de hierboven beschreven tendens duidelijk maakt is dat, zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er een globale heropleving tot stand komt, een nieuwe groeiperiode, de werkloosheid zal blijven toenemen en de verarming van een groot deel van de bevolking ook. Vanuit het huidige  socio-economische paradigma is er geen perspectief meer, geen hoop. We moeten ‘outside the box’ denken.

http://www.wired.co.uk/news/archive/2011-06/14/airbus-2050

http://www.forbes.com/sites/parmyolson/2012/07/11/airbus-explores-a-future-where-planes-are-built-with-giant-3d-printers/

Entry filed under: Ekonomie, Samenleving, Uncategorized. Tags: , , .

DIEREN VERDELGEN DEUGT NIET Waardeloze piemels en heilige doosjes BESNIJDENIS ALS WRAAKACTIE

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: