STILTE NA DE STORM (2)

december 29, 2012 at 8:35 am 2 reacties

newdorp16

2. STILLE GETUIGEN

Tom Ronse

Met andere Occupy Sandy-vrijwilligers hielp ik huizen leegmaken die tijdens de storm overstroomd waren. Vloeren en muren uitbreken voor ze met giftige schimmels overwoekerd werden.  Het deed me zeer aan het hart om persoonlijke schatten als cd-collecties en foto-albums uit de modder te rapen. Hoe erg zou ik het gevonden hebben als het de mijne waren. De foto’s fascineerden me. Stille getuigen, zowel van het leven van de bewoners als van Sandy’s woeste passage. Snapshots van gelukkige momenten half uitgewist, vol krassen en moddervegen en chemische verkleuringen. Deze die we in de huizen vonden bezorgden we natuurlijk aan de bewoners. Vele andere foto’s werden gevonden in de straten, de moerassen en op de stranden. Mensen brachten ze naar een buurtcentrum waar vrijwilligers ze voorzichtig wasten, droogden met haardrogers en op lange tafels uitstalden in de hoop dat hun eigenaars hen zouden vinden.

SI collected

Ik nam heel wat foto’s van die foto’s en ik was niet de enige.  De New York Times en de Staten Island Advance publiceerden elk een hele reeks.  Wat me niet verbaasde. Het toevallige huwelijk tussen snapshot en storm leverde verbluffende resultaten op.  De meeste foto’s zijn gewoon in min of meerdere mate verknoeid maar andere zijn verknoeid op een manier die hen aangrijpend mooi maakt.

Het is misschien een magere troost voor de eigenaars maar ze hebben gelaagde betekenissen gekregen die ze daarvoor niet hadden. Vind ik toch. Als kunstmaker die meestal gevonden materiaal als uitgangspunt neemt, ben ik misschien bevooroordeeld. Oordeel zelf:

newdorp10

newdorp1

found Midland Beach klein

newdorp5

wolfes pond park 3

newdorp4

wolfes pond park 1

Dit zijn foto’s gevonden in Midland Beach, New Dorp Beach en Wolfe’s Pond Park, drie wijken in Staten Island. Sommige verschenen in de eerder vermelde kranten, andere fotografeerde ik zelf. Een ruimere selectie van gevonden foto’s kan u vinden op mijn kunstblog.

Jersey Shore Communities Continue Recovery Efforts From Superstorm Sandy

Seaside Heights, New Jersey

In de ook zwaar getroffen buurstaat New Jersey hebben vrijwilligers zich georganiseerd om foto’s en andere souvenirs te verzamelen en op Facebook te zetten, in de hoop om ze zo te kunnen herenigen met hun eigenaars. Het is een dienst die enorm op prijs wordt gesteld. Voor sommigen zijn deze kleinoden de enige souvenirs de ze nog hebben van hun leven voor Sandy. Het is weer een illustratie van wat de nieuwe media mogelijk maken. Vroeger zouden die foto’s, waarvan vele gevonden werden op tientallen kilometers vanwaar ze zich oorspronkelijk bevonden, onvermijdelijk verloren zijn gebleven. Nu staan ze op data-banken die voor iedereen toegankelijk zijn en die snel groeien omdat iedereen die iets vindt met zijn mobieltje er een snapshot van kan maken en het, met het zelfde apparaatje, meteen in de data-bank kan zetten (akkoord, ‘iedereen’ is overdreven maar het gaat die richting uit). Op de Facebook-pagina’s van ‘For Shore’ en ‘ Hurricane Sandy’s Lost Treasures’, kon u honderden van die foto’s zien.  Hieronder een kleine selectie. Ze is niet representatief voor wat er te zien is, ik koos ze op basis van de sterkte van het nieuwe beeld dat door de storm tot stand kwam. Ook van deze serie is er een ruimere selectie te bekijken op mijn kunstblog.

lost29_540x405

fs11

union beach

fs16

last dance NJ

 

Entry filed under: Foto en video, Milieu, The wild web, VS. Tags: , , , , .

STILTE NA DE STORM (1) 2013

2 reacties Add your own

  • 1. Hoedemakers Denise  |  januari 18, 2013 om 10:43 am

    Mooi initiatief.
    Waar vind ik uw kunstblog ?
    Ik ken je artikels al lang, van in De Morgen, maar ik lees nu pas dat je ook kunstenaar bent. Welke kunst beoefen je? _ gewoon nieuwsgierigheid-
    Ik versta nu ook beter waarom je regelmatig boeiende artikelsrond kunst publiceert.

    Beantwoorden
  • 2. tomasronse  |  januari 18, 2013 om 11:30 pm

    Bedankt voor uw belangstelling Denise.
    Mijn kunstblog vind u hier:
    tomasronse.wordpress.com

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


