DE FYRA, ONZE (B/N) TROTS

januari 15, 2013 at 9:22 pm 2 reacties

Fyra 1

door Lucas Catherine

De Fyra en de Sneeuw of de teleurgang van de vooruitgang

Ik reis graag met de trein. Daar is een reden voor. Mijn beide grootvaders, en mijn vader waren spoormannen in Brussel. Hij was verbonden aan het station van Tour & Taxis en zijn vader aan dat van de Groendreef, u weet wel, van waaruit in 1835 de eerste trein naar Mechelen vertrok. Later werd mijn vader verantwoordelijk voor een éénmansstationnetje aan de rand van Brussel, een zogenaamde stopplaats.

Ik ben in dat stationnetje geboren. Eigenlijk een wachtzaal met een loket, en daarnaast ons huis. De treinen passeerden onder mijn slaapkamer. Van geluidshinder had ik nooit gehoord en als ik onze voordeur open deed stond ik op het perron, om naar school te gaan in Brussel. Ik heb dus wat met treinen. Vooral omdat als zoon van een spoorman het meestal gratis was.

Toen ik ouder werd nam ik iedere maand de trein naar Parijs, om de boekhandels te doen in het Quartier Latin, dat was voor mei ‘68. En in alle landen waar ik later kwam, nam ik de trein. In China, Marokko, Egypte, Tanzania noem maar op. En overal waar je kwam en je zei tegen de lokale spoorbediende dat je zoon van een spoorman was, werd je als familie onthaald. Een grote familie verbonden door twee sporen. Dit allemaal om te zeggen dat ik niets tegen de Belgische spoorwegen heb, wel tegen de Fyra.

Om mijn familieverhaal af te ronden: ik heb een dochter in Amsterdam en mijn twee kleinkinderen zijn dan ook Amsterdamse kaaskoppen. Sporen naar Amsterdam gebeurt dus minstens een keer per maand. Dat was ook nu zo: maandag op met de Fyra (te laat vertrokken, maar toch op tijd gearriveerd) en dinsdag terug. Dat was zonder de sneeuw gerekend. Geen Fyra’s die dinsdag. Officieel omdat er iets mis was met een wissel tussen Rotterdam en Breda, maar dat vertelden ze niet in Amsterdam-Centraal. Ze hebben daar blijkbaar geen internet.

En toen dacht ik terug aan mijn grootvader en vader. Die hadden ook geen internet. Mijn grootvader kreeg wel van de Belgische spoorwegen, nog voor de Eerste Oorlog een zakhorloge, een Roskopf, symbool voor degelijkheid. Net zoals alle andere spoormannen. Nu krijgen managers cadeautjes, toen ook nog het personneel.

Fyra Horloge_NEW

In het exemplaar dat ik geërfd heb mankeert de secondewijzer, maar het resultaat mocht er zijn: alle treinen reden op tijd. Ik heb nooit in mijn schoolcarrière, als ik te laat kwam kunnen inroepen dat het lag aan de trein. De studieprefect van het St-Pieterscollege van Jette kan het getuigen, als de mens nog leeft.

En sneeuw was toen geen probleem. Hoe zou het kunnen? Wij willen toch sneeuw: om te gaan skiën in de Hoge Venen, op de krotkabbannen van de Brusselse Kerstmarkt… Zonder sneeuw geen winter. Dat weten ze al van toen die eerste trein in 1835 reed.

En vroeger was dat dan ook geen probleem. Er werd sneeuw of ijzel voorspeld en dat werd doorgebeld aan alle stationchefs en het personeel in al die stopplaatsen. Alleen zijn die laatste afgeschaft en de andere uitgedund. En die waren verantwoordelijk voor de wissels op hun traject. Dus ging mijn vader voor de eerste trein naar Brussel vertrok, dat was zo rond 4 uur met een koevoet en een emmer zout zijn drie wissels ontvriesen. En kwam ik dus, ook al had het mij beter uitgekomen, nooit te laat op school.

Ben ik dan tegen de vooruitgang? Bijlange niet. Maar ze moeten mij in Brussel en Amsterdam wel eens uitleggen waarom er op dinsdag 15 januari geen enkele Fyra op dat traject reed, terwijl de Thalys, die toch over het zelfde spoor gaat, wel reed. Gelukkig was ik in Brussel gebleven, maar mijn vrouw deed die dag twee keer langer over het traject Amsterdam-Brussel dan de tijd nodig om van Brussel naar Charleroi te rijden en vandaar met een vlucht in Marrakesh te arriveren, en dat voor het zelfde geld.

Daarom dat ik heimwee krijg, niet alleen naar de treinen van vroeger, maar ook naar 1910 toen je hier in Brussel bij mij op de Vismet om de hoek, in de Brusselse haven een boot kon nemen naar Amsterdam. Hij deed er ook erg lang over, maar je kreeg er ten minste ook eten en drinken, en hij was op tijd. (LC)

Haven van Brussel, vertrekkaai naar Amsterdam

Haven van Brussel, vertrekkaai naar Amsterdam

 

 

Entry filed under: Ekonomie, Nederland, Politiek Belgie, Samenleving, wetenschap. Tags: , , , .

EN DE BISSCHOP SPRAK: ‘DE KERK IS ALS VOETBAL!…’ TUYMANS, ALYS EN JANSSENS IN NEW YORK

2 reacties Add your own

  • 1. jef lambrecht  |  januari 16, 2013 om 10:06 am

    Als kleinzoon van een spoorwegarbeider kan ik getuigen dat je gelijk hebt, Lucas. Mijn moeder was een Antwerpse en van bij mijn geboorte, 64 jaar geleden, gingen we enkele keren per jaar haar familie bezoeken. Dat was telkens een expeditie vanuit het verre Avelgem maar als er al eens een trein een halve minuut vertraging had was dat gespreksstof voor het hele perron en de rest van de reis. Vorige week zaterdag deed mijn vrouw er ruim drie uur over om van Oostende naar Antwerpen te sporen. Er was geen sprake van sneeuw maar van ‘werken’ die niet waren aangekondigd. Ze heeft menig onbekend station gezien tijdens haar odyssee. De conducteurs stonden voor schut. Dat zijn ze intussen gewoon. Er was een goedkoop shopping ticket maar dat kon alleen online worden besteld en niet aan het loket. Straks mag je niet meer op straat zonder tablet. De Belgische spoorwegindustrie, trots van de natie en decennia lang winnaar van de jaarlijkse ‘blauwe wimpel’ voor de beste locomotieven ter wereld is uitverkocht. Daar ging ook de know how mee verloren. Ook ik heb niets tegen vooruitgang, integendeel in onze tijd zou die kunnen bestaan uit een visionair mobiliteitsbeleid. Een dat, zoals ooit, de wereldspits afbijt. Het veronderstelt wel iets minder middelmaat en een weinig durf bij het politiek personeel. Wie vandaag niet ziet dat België een stadstaat is moet wel Belg zijn. Welnu, een stad verdient een metro. Maar hola!, Oostende met Aarlen verbinden met een ondergrondse… Zelfs al mocht zo’n project werkgelegenheid genereren voor vele jaren en een gegeerd exportproduct opleveren zal de keuze blijven vallen op brol en een verdere afbraak van het openbaar vervoer. Wij zweren immers bij de auto, niet? Ik bewaar een kaart van het Belgisch spoorwegnet uit het eind van de 19de eeuw. We beschikken vandaag over amper een derde van de kilometers van toen. Leve de Fyra, dus, en iedereen verplicht op het internet!

    Beantwoorden
  • 2. Adrien Verlee  |  januari 17, 2013 om 11:58 am

    Ondertussen is bekend, dat Den Haag het initiatief nam een eigen ‘spoorlijn’ te organiseren.

    Dit is toch een blamage aan overheid en directie. Het is nu al ettelijke keren bewezen – het ontploft zelfs spreekwoordelijk in hun gezicht! – dat hun marktmodel (Hebben we hierover kunnen stemmen? Waren zij hiervoor gemandateerd?) niet werkt; erger waar de elementaire logica vereist dat het wél werkt, ongeacht welk model men heeft, werkt het soms evengoed niet.

    Wie leeft er boven zijn stand ?? Wie wordt er overbetaald voor niet geleverde diensten?

    Geen idee hoe het was, maar wel interessant om het na te kijken, in bv. de jaren 1960; hoe lang je toen met de trein reisde van bv. Sint Niklaas naar Leuven in het weekend. Vandaag voor dik 50 km doe je er, heen en terug, bijna vier uur over.

    Wat jaren geleden, moest ik in Groningen zijn. Vijf uur onderweg (zal enkele rit geweest zijn, het is al zo lang geleden…) met een tarief dat niet van de poes was. Een kleine auto huren, was goedkoper én ik was sneller. Dat dan maar gedaan.

    Oké, ben leek. Maar goed georganiseerd lijkt mij dit niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: