ADOLF EN IK

januari 24, 2013 at 7:42 am Plaats een reactie

Toen Adolf nog een Dolfje was

Toen Adolf nog een Dolfje was

door Gie Tavernier

1.

Adolf en ik zaten In Bergtesgaden in ligzetels naar de bergen te kijken.. Er werd geen woord gesproken. En we keken naar de bergen…………….  naar de bergen………..

Na zo’n uur of twee zei  Adolf, met zijn rechterarm wijzend, ‘Gie, zei hij, ‘het zijn bergen.’ Ook ik hief mijn arm op en wees, ‘het zijn bergen ja…’

Hieronder een voorstelling van dit gebeuren door de Amerikaanse schilder Edward Hopper die het evenwel niet in de bergen doch aan zee heeft gesitueerd. Of nee, het zijn wel degelijk bergen, al lijken ze op een naderende tsunami.

people-in-the-sun

2.

Het weder was schoon op de Bergtesgaden en  Adolf en ik keken naar de bergen.
Na een paar uur zei Adolf, ‘ik denk dat we elkaar begrijpen!’ Hij aarzelde even doch sprak, ‘gisteravond zag ik Eva, ze had haar mooiste kleedje aan, dat met de geborduurde edelweizen en ik  praatte voor het eerst met haar over de bergen!
Wat heerlijk Dolfje, zei Eva ontroerd, ik dacht dat je me er nooit over zou vertellen, hoe schoon is dit! ach Dolf !!!!!’

Ik zag dat zijn ogen wat vochtig werden bij de herinnering. Doch hij herpakte zich een wees met zijn hand naar de bergen. ‘Daar’, zei hij  en ik wees ook en zei “daar” ! En ik dacht, wat een wonderbaarlijk man is dit en ik voelde dat onze vriendschap dieper werd ……………………..

adolf met hond

Epiloog

Het was wederom mooi weder op ons terras en Adolf en ik keken naar de bergen.
Na een uur zei Adolf, ‘we kennen mekaar nu al goed, ik kan je nu wel een geheim vertellen…Ik leef op een dieet van lijnzaadolie en daarom heb ik zo’n vreemde blik.’

‘Wat een geniaal idee, Adolf,’ zei ik. Doch er was iets somber in zijn blik de laatste tijd. Hij leek fel verouderd en liep met wankele tred.
Ik zei, ‘mijn beste vriend  Adolf, jij die alles zo klaar ziet en mij de waarheid leerde, wat bezwaart je gemoed? Waarom die somberheid?’

‘Ach’, zei Adolf, ‘waarheid is wat waar is, meer is dit niet.’ Moeizaam stond hij op uit zijn ligzetel en strompelde naar de ballustrade. Hij keek naar de bergen doch hij zag ze niet meer. Doch hij aanhief een lied, zo mooi gezongen dat eender welke alt ernaast zou verbleken. Nee, het was niet het heroïsch lied dat we hadden verwacht doch de Salley Gardens! En hij  zong zo mooi dat tranen van ontroering en vervoering uit mijn ogen rolden.
Duidelijk vermoeid door deze ultieme daad van schoonheid ging hij wat beverig terug in zijn ligzetel zitten. Hij probeerde zijn arm op te heffen en zei bijkans, zie daar de bergen. Doch moedeloos viel zijn hand op zijn been. Hij commandeerde twee kannen bier, hoewel hij zelf niet dronk. Hij keek me voor het eerst aan met een blik zonder prooi en tot sneeuw gestorven, om woorden van Jacques Brel te lenen. Er zijn geen bergen meer, en er zijn nooit bergen geweest, sprak hij… Ik heb je belogen en bedrogen mijn vriend, ik heb onze vriendschap beschaamd. Salley Gardens is mijn waarheid en mijn lot!.

Ik probeerde Adolf te troosten doch met een meewarig gebaar legde Hij mij het zwijgen op. Adolf hulde zich in stilte. En ik keek in mijn glas bier en dacht, is alles is verloren of is er ergens nog hoop?

De lyrics van Down by the Salley Gardens , door William Butler Yeats

Down by the salley gardens my love and I did meet;
She passed the salley gardens with little snow-white feet.
She bid me take love easy, as the leaves grow on the tree;
But I, being young and foolish, with her would not agree.
In a field by the river my love and I did stand,
And on my leaning shoulder she laid her snow-white hand.
She bid me take life easy, as the grass grows on the weirs;
But I was young and foolish, and now am full of tears.

maurice catellan

Salley Gardens was een oud Iers lied waarvan de tekst grotendeels verloren was. Op basis van drie regels die een oud vrouwtje zich nog herinnerde, schreef de dichter Yeats een nieuwe tekst die wonderwel past bij de prachtige melodie. Er zijn vele versies van de song te zien op Utube.

Entry filed under: Satire. Tags: , , , , , .

Websprokkels ADOLF EN IK (slot)

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.205 andere volgers


