THE (NOT SO) PERFECT AMERICAN

februari 5, 2013 at 12:41 pm Plaats een reactie

Madrid 2

De wereldpremière van ‘The Perfect American’ was een schot in de roos  en een  onmiskenbare bevestiging vanr het talent van  de controversiële directeur Gerard Mortier. Men kan discussiëren over zijn smaak, zijn meningen, zijn oordeel, maar hij heeft het voornaamste  punt van zijn contract, het Teatro Real een wereldwijde aandacht in de media bezorgen, weer waargemaakt.

De echte betekenis  van zijn eigenzinnige kijk zal beoordeeld worden in 2016, als zijn contract eindigt.
(Spaanse webkrant)

 

 

door Kris Smet

Het prachtige Teatro Real in het hart van Madrid, tegenover het koninklijk paleis is één van de top operahuizen van Europa. Hier is Gerard Mortier koning. In dit mooie theater ging op 22 januari de opera ‘The Perfect American’ van Philip Glass in première in aanwezigheid van heel wat prominenten en journalisten uit heel de wereld. De Belgische pers schitterde door haar  afwezigheid.

 

Toen Gerard Mortier in 2008 directeur zou worden van de New York City Opera, bestelde hij bij Philip Glass een opera over Walt Disney. Glass werkte samen met librettist Rudy Wurlitzer. Zij baseerden zich op het boek van Peter Stephan Jungk ‘Der König von America’, dat de laatste dagen schetst van de  geniale vader van de magische wereld van Mickey, Donald en van veel fantastische tekenfilms.

 

De verteller in het  boek is William Dantine, een Oostenrijkse cartoonist die lange tijd voor Disney werkte en door hem ontslagen werd omdat hij probeerde een vakbond op te richten. Dat was een doorn in het oog van Walt Disney, een fervente anti-communist.

 

De opera gaat over de laatste dagen van Walt Disney. Hij wordt afgeschilderd als een racistische, uiterst rechtse, populistische, megalomane despoot.

In de proloog ligt Disney, stervend aan kanker, in een hospitaalbed. Hij denkt terug aan vroeger en  zijn gedachten en angsten brengen hem in de war. Het spookbeeld van een uil, die hij als kind gedood heeft, verschijnt.Hij weet niet meer wat realiteit is en wat fictie en  heeft heimwee naar zijn kinderjaren.

Het eerste deel gaat over Disney als ‘publieke’ figuur.Hij keert terug naar zijn vredig , landelijk geboortedorpje Marceline in Missouri, dat model stond voor het decor van  Disneyland. Een droomwereld zonder zwarten, drugsverslaafden, hippies en linkse vakbondslui. Hij creëert ‘Fantasia’- werelden, waar dood, verraad en bloed niet bestaan.

Dantine keert terug en vraagt respect, erkenning en geld. Hij vertegenwoordigt de duizenden anonieme medewerkers van Disney die zijn  schitterende wereld schiepen, maar die hij als vuil behandelde.( “All you are is a moderately successful CEO. Nothing more than that.”) Dantine wordt uitgelachen en  weggejaagd. In het laatste tafereel praat  Disney met Abraham Lincoln en verwijt hem zijn houding tegenover de zwarten.

Het tweede deel gaat over de mens Disney. Hij ontmoet Andy Warhol, een echte Disney-fan.(“Tell Walt that I love him and that I love his work.”)

In de intensive-care afdeling van het ziekenhuis raakt hij bevriend met een zieke jongen, Josh, die in Disney een Amerikaanse god ziet. Josh vertolkt de liefde en de bewondering van alle kinderen voor hun grote held.

In de slotscene komt Dantine naar de begrafenis van Disney en het koor verheerlijkt Disneyland, een land waar alleen schoonheid heerst en niemand praat over de dood.

Het premièrepubliek was bijzonder enthousiast en de internationale pers vrijwel unaniem zeer lovend.

Volgens de krant ‘Libération’ is deze opera , de 24ste, van de 76 jarige Glass een absoluut hoogtepunt. Er zijn meer thema’s,melodiën,ritmes en kleurrijke instrumenten te horen dan in al zijn ander lyrisch werk bij elkaar.

Het orkest van het Teatro Real staat onder leiding van Dennis Russell Davies, de Amerikaanse pianist en dirigent die al meer dan 30 jaar samenwerkt met Glass. De prestaties van het orkest en van het koor zijn uitstekend. De zangers zijn indrukwekkend met een perfect gecaste Christopher Purves in de titelrol.
De regie is in handen  van Phelim Mc Dermott die Satyagarha  van Glass regiseerde in The Metrpolitan in 2000. Mc Dermott getuigt van een grote creativiteit. Geen dansende Mickey of Donald, geen kwelende Sneeuwwitje of Assepoester, maar een sobere vormgeving in een schitterend decor. Een centrale verhoging doet dienst als hospitaalbed,tekenatelier,het huis van Disney en zijn doodsbed. Decorateur en kostuumontwerper van dienst is de Roemeen Dan Potra die o.m. de openingsceremonie van de Olympische spelen in Sydney in 2000 verzorgde. The Perfect American is een inventief,kleurrijk en dynamisch visueel spektakel met projecties op rondtollende, transparante witte doeken en een mooie choreografie van het koor en de dansers, leden van de acteursgroep The Improbable Skills.


Madrid 1

Het minpunt is het libretto, dat, zeker in het eerste deel, weinig spannend is.

Ik zag de voorstelling de dag na de première en had een kort gesprek met Gerard Mortier.

-Hoe kwam u bij het  boek  van Jungk?

 

Mortier: Ik las het boek in Parijs en was meteen enthousiast. Toen ik benoemd was in New York en met Glass een nieuwe opera wou creëren, gaf ik hem het boek tijdens een diner bij de vroegere Guggenheim directeur Toni Krens. Glass  wou eerst een opera schrijven over ” The Canterbbury Tales”. Ik vroeg hem de scene met  Lincoln  te lezen. Die heeft hem overtuigd. Na één week heeft hij toegezegd.

 

-Waarom wou u toch verder gaan met Disney, nadat u weg was uit New York?

 

Mortier : Omdat ik trouw ben aan kunstenaars en de opera toch  wou opvoeren nadat New York City Opera zei dat ze het geld  niet hadden. Bovendien is Disney een internationale figuur, die alle kinderen in de generatie waartoe wij behoren heeft gefascineerd. Van mijn zesde tot mijn veertiende  was het een must om op Kerstsdag ’s namidags naar de Capitole in Gent,een grote cinema van 1.200 plaatsen,te gaan en er  een uur aan te schuiven om de nieuwste Disney  te zien.

 

-Is de opera een demystificatie van de figuur van Disney?

 

Mortier: Wat is demystificatie? Alle beroemdheden hebben hun grote en kleine kanten en daarom zijn ze groot. Wagner was antisemiet. Dat doet niets af aan de waarde van zijn muziek. Disney vertegenwoordigt America for the worst and the best.

 

-Hoe was de samenwerking met Glass?

 

Mortier: Glass is een fantastisch vriendelijk en professioneel man,  hij schrijft zoals Verdi populaire opera’s . Zijn repetitieve muziek  past perfect  bij tekenfilm, hij  leeft ook van repetitieve beelden. Daarom vroeg ik hem als componist. Hij schreef een zeer rijk georkestreerde partituur en hij was hier  in Madrid aanwezig  bij alle orkestrepetities en bij alle repetities met de zangers

 

-Bent u tevreden met het resultaat?

 

Mortier: Het is zeer mooie muziek met een iets te zwak libretto in vergelijking met het boek. Maar dat  hangt samen met het personage, die  had weinig sentimentele ervaringen, en dat is  belangrijk voor een opera. Het wordt pas werkelijk opwindend vanaf de scène met Abraham Linccoln en dan  de scène met Warhol en ook met de zieke jongen. Dan zien we meer de intieme Disney .

 

-Wat is uw volgend groot project?

 

Mortier: Het volgend groot project was  oorspronkelijk ook bedoeld voor  NewYork City Opera. Het wordt “Brokeback Mountain” , waarvoor Annie Proulx een nieuw libretto schreef. De  componist is Charles Wuorinen en de  première is voor januari volgend jaar.  Dan volgen 3 creaties van Spaanse componisten waaronder één creatie  op “El Publicio”  van Garcia Lorca.  Maar eerst  komt eind februari “Cosi fan Tutte” met Sylvain Cambreling in een regie van Michael Haneke, de grootste  hedendaagse cineast . Een groot project:  twee maanden repetitie en vier jaar voorbereiding met
audities en werkrepetities gedurende twee jaar voor 6 rollen. Hét opera-event van het jaar. In mei komt het naar Brussel.
Madrid 3

http://www.nytimes.com/2013/02/02/arts/music/the-perfect-american-by-philip-glass-at-teatro-real.html?_r=0

http://www.huffingtonpost.com/2012/02/10/philip-glass-the-perfect-american_n_1268629.html

http://www.seenandheard-international.com/2013/01/29/p_glass_teatro-real_world-premiere_mcdermott_jmirurzun_jens-f-laurson/

Entry filed under: Europa, VS. Tags: , , .

NEDERLAND, DE ANTILLEN EN DE AMERIKAANSE REVOLUTIE DICTATORIALE KANTJES VAN DE NEDERLANDSE MONARCHIE

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.288 andere volgers


%d bloggers liken dit: