DICTATORIALE KANTJES VAN DE NEDERLANDSE MONARCHIE

februari 7, 2013 at 2:19 pm 2 reacties

je maintiendrai mes privileges_catalogus

door Piet Wittevrongel
 

Naar aanleiding van de machtsoverdracht van Koningin Beatrix aan haar zoon Prins Alexander wordt enkel op een éénzijdige manier met veel lofbetuigingen over het nederlands koningshuis geschreven. Achter dit koningshuis zit een echter ook een ganse propagandamachine en een georchestreerde machtsconstructie. Zelfs Geert Wilders durft het nu niet aan zich kritisch tegenover hen uit te laten. De enige uitzondering was indertijd Pim Fortuyn, maar die werd spijtig genoeg vermoord.
Dit resulteert dat in Nederland men bijna geen slecht woord hoort over dit koningshuis meer nog dat elke kritiek op een dictatoriale manier gesmoord wordt.
In october 2000 kreeg een 17 jarige jongen een boete van ongeveer duizend gulden omdat hij in een brief zijn ongenoegen had laten blijken over het feit dat Beatrix op skivakantie ging in Oostenrijk nadat extreem rechts daar de verkiezingen had gewonnen.

In 2010 kreeg een man een effectieve celstraf van 2 jaar na dat hij een waxinelichthoudertje naar de gouden koets op prinsjesdag had gegooid. Hij heeft die straf ook daadwerkelijk moeten uitzitten !

De wapenspreuk van het Oranjehuis luidt ‘Je maintendrai’ Inderdaad ‘Hun privilèges…’
Het wordt tijd dat Europa komaf maakt met al die privileges van de koningshuizen en evolueren naar een Europese Republiek !(zie www.republicofeurope.eu)

 

 

Piet Wittevrongel is voormalig ster-basketballspeler  bij Oostende, gewezen gemeenteraadslid van Blankenberge (onafhankelijk), democratisch actievoerder en kunstenaar. Hij heeft op eigen kosten het schip AKOY II van Jacques Brel opgehaald in Nieuw-Zeeland, opgeknapt en weer varensklaar gemaakt. Lees ook zijn pdf-document ‘geen god, geen koning, geen meesters, alleen liefde’. (jc)

Entry filed under: boeken, Foto en video, Geschiedenis, Nederland, Politiek Belgie, Satire. Tags: , , , .

THE (NOT SO) PERFECT AMERICAN BRITSE REVOLUTIE: VERDWIJNT DE PAGE 3 GIRL?

2 reacties Add your own

  • 1. Gie van den Berghe  |  februari 8, 2013 om 8:26 am

    Ook in België ‘houdt men vol’, zowel het koningshuis als de verenigde politici (één van de weinige aspecten van de samenleving waar ze eensgezind over lijken). Hooguit dreigt men een lid van de koninklijke familie, als die voor de zoveelste keer uit zijn rol valt of er juist van profiteert, met het inhouden of beperken van zijn dotatie (het woord alleen al, krijgt u een dotatie?). Gaat de gewezen koningin even uit de bocht dan wordt ze na veel gedoe wel teruggefloten maar verder gedoteerd.
    In het op 1 december vorig jaar geopende Vlaams holocaustmuseum (dat die oorspronkelijke naam heeft ingeruild voor een lange benaming die de pijnlijke voorgeschiedenis van dit museum moet verhullen) worden machthebbers allerhande, ook koningen, afgeschermd en de kleine mens met de vinger gewezen. In dit vooral op jongeren uit de 5de en 6de middelbaar afgestemde museum wordt jongeren ‘duidelijk gemaakt’ dat als ze niet ophouden met pesten op school (en later de werkvloer) ze genocide in de hand werken. De machtigen der aarde (de industrie, het grootkapitaal, de wapenindustrie, wetenschappers), zij die echt iets kunnen doen aan oorlog en ander massageweld, zij ook die Hitler van zodra hij aan de macht kwam door dik en dun gesteund hebben (met artsen in een oververtegenwoordigde rol), zij allen blijven buiten schot.
    Curator Herman Van Goethem, als historicus niet in de Endlösung maar in het koningshuis gespecialiseerd, bestaat het zelfs om de misdaden die in Kongo-Vrijstaat, de kolonie van Leopold-II (tot 1908), toe te schrijven aan Belgisch Kongo (nadien en omwille van die misdaden onder internationale druk afgestaan, of zoals ik op school leerde ‘geschonken aan België’). In de inleidende documentaire in het museum wordt het afhakken van handen van volwassenen en kinderen die niet voldoende hard gewerkt hadden of probeerden te ontkomen wel heel even aan Leopold II toegeschreven, maar in tentoonstelling en catalogus wordt de koning compleet verzwegen en staat bij foto’s uit 1904 dat het om Belgisch Kongo zou gaan.
    Ook de rol van Leopold III, die zich toen de Duitsers in mei 1940 België binnen vielen tegen de wil van zijn regering in overgaf aan de bezetter (en ook België uitleverde) wordt ‘verschoond’. De man kan volgens Van Goethem als ‘redder des vaderlands’ beschouwd worden omdat we aan zijn daad (van collaboratie, voeg ik eraan toe) een ‘milder’ regime danken onder de bezetting.
    Een en ander heeft mogelijk te maken met het feit dat het museum geopend moest worden door de huidige koning en usurpator. De man zal waarschijnlijk niet de tijd genomen hebben om de inleidende documentaire te bekijken, dus daar mocht het, maar bij de rondleiding in het museum en het doorbladeren van de catalogus kon hij mogelijk toch even stilstaan bij twee foto’s met de afgehakte handen.

    Clio, de naam van de muze van de geschiedenis – Kleio in het Grieks – betekent niet voor niets ‘de Roemende’.

    Beantwoorden
  • 2. DE REPUBLIKEINSE POST [2] « HERSTEL DE REPUBLIEK  |  februari 8, 2013 om 12:03 pm

    […] Hoe in België tegen onze staatsvorm wordt aangekeken: https://salonvansisyphus.wordpress.com/2013/02/07/dictatoriale-kantjes-van-de-nederlandse-monarchie/ […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.288 andere volgers


%d bloggers liken dit: