KEITH HARING: EEN KUNSTENAAR MET EEN BOODSCHAP

april 23, 2013 at 2:12 pm Plaats een reactie

_DSC0078Keith Haring was net geen 32 toen hij in1990 stierf aan de gevolgen van Aids, maar in zijn korte kunstenaarscarrière had hij bij leven al een stevige internationale reputatie opgebouwd. Samen met Andy Warhol en Roy Lichtenstein was hij  een icoon van de pop art: kunst in het tijdperk van de reproduceerbaarheid en kunst voor de massa. Hij was pas 28 toen hij werd uitgenodigd op de artistieke hoogmis Documenta in Kassel.

Zelf scheen hij zich toen te hebben afgevraagd of hij daarmee was gerecupereerd door “het systeem,” dat hij jarenlang had bevochten in zijn graffiti, tekeningen, collages, en installaties. Haring was – kom daar tegenwoordig nog eens om –  een wereldverbeteraar, maker van kunst met een niet mis te verstane boodschap: tegen het kapitalisme, de dwang van de religie, de verdwazing van de massamedia, de kernoorlog, het consumentisme. Hij nam actief deel aan acties tegen de Apartheid in Zuid-Afrika en aan campagnes voor veilige seks. Dat alles in de context van de Reaganjaren, op een moment dat geëngageerde kunstenaars zeldzaam worden.

Haring verliet het schildersatelier en maakte kunst op straat en in de metro. Hij werkte ontzettend snel en dat moest ook wilde hij de politie vóór zijn als hij in de metrogangen van New York zijn graffiti aanbracht. De middelen die hij gebruikt staan in fel contrast tot de overmacht van de reclame en de massamedia: pen, papier, krijt, simpele symbolen (als pictogrammen of volgens Le Monde: hiëroglyfen) die voortdurend terugkeren in telkens andere composities. Hij weigert te schilderen op doek en gebruikt in plaats goedkoop geplastifieerd zeildoek en hij werkt samen met anonieme straatkunstenaars.

Naarmate – oh contradictie – de sponsors toestromen en de middelen toenemen  maakt  hij grotere en grotere installaties: op autowegen, op de campus van de universiteit of op de gevel van een ziekenhuis – niet alleen in de VS maar ook in Italië, Spanje en Frankrijk, waar hij reusachtig populair was en is. Van het overweldigend oeuvre dat hij naliet  is nu een retrospectieve tentoonstelling te bezichtigen  in Parijs, onder de duidelijke titel: “Keith Haring, The Political Line.

Johan Depoortere

_DSC0066

De meeste werken van Haring hebben geen titel: de interpretatie staat de toeschouwer vrij, maar de boodschap laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

_DSC0076-001

_DSC0052

_DSC0067

David van Michelangelo in de interpretatie van Haring. Een iconisch beeld uit de kunstgeschiedenis wordt graffitikunst

_DSC0075

Hetzelfde gebeurt met etnische kunstvoorwerpen als Afrikaanse maskers of faraograven.

_DSC0063

_DSC0051_DSC0052

_DSC0036

_DSC0037

“De Tien Geboden”

_DSC0041

_DSC0033

Haring’s geliefkoosde thema’s komen terug in zijn monumentale structuren: de hond als symbool van agressie, het doorboorde individu.

_DSC0065

_DSC0032

De tentoonstelling in Parijs is op twee plaatsen te vinden: Het Musée d’Art Moderne en het kunstencentrum 104 waar de grotere werken zijn tentoongesteld.  Nog tot 18 augustus.

Entry filed under: Uncategorized. Tags: , , , , , .

DAT ZINKEND GEVOEL (SLOT) WIE KRONEN WIL, MOET KREUNEN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.205 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: