ZEEBRUGGE-VIETNAM: ALLER-RETOUR

november 14, 2013 at 2:05 pm 2 reacties

Kim Phuc midden

door Piet Wittevrongel

Zo een veertig jaar geleden werd de haven van Zeebrugge gebruikt voor het massaal verschepen van Amerikaanse bommen voor de oorlog in Vietnam. Dit werd doodgezwegen bij de 100-jarige viering van de haven van Zeebrugge en onlangs nog bij het bezoek van Kim Phuc aan Brugge.

Kim raakte wereldwijd bekend van deze schrijnende foto (boven/midden), die het resultaat is van een Amerikaans bombardement met napalm. Dankzij de emotionele foto van Nick Ut uit 1974, kreeg Kim de beste zorgen en kwam zij het vreselijke trauma te boven. Ze reist nu de wereld af, onlangs ook België, in dienst van de vrede (foto onder). Voor haar is het altijd 11 november.

The times they are a changing. Binnenkort worden er massaal vietnamese pangasiusfilets ingevoerd via dezelfde haven van Zeebrugge.

Spijtig genoeg hebben deze vissen geen al te goede reputatie: ze worden gekweekt met water uit de zwaar vervuilde Mekong rivier. In 2010 opende de Europese Commissie nog een onderzoek naar de omstandigheden waaronder de vis gekweekt wordt. Uit een rapport van een Nederlandse voedseltechnoloog was gebleken dat er zware metalen, zoals kwik, arseen en lood, zitten in het water en de grond van de Mekong waar de pangasius vandaan komt. Onder meer kwik kan zich ophopen in het lichaam van de vissen en kan zo op het bord van de consument belanden.

Laten we hopen dat er in onze vis ook geen resten meer van Agent Orange (dioxine) worden aangetroffen,  het Amerikaanse massavernietigingsgif dat tot op vandaag in het zwaar gebombardeerde Vietnam nog steeds slachtoffers maakt.

*Gie van den Berghe, Kijken zonder zien, Omgaan met historische foto’s, Pelckmans, 2011

Kim Phuc vandaag

 

Entry filed under: Azie, boeken, Foto en video, Geschiedenis, Milieu, oorlog, Politiek Belgie. Tags: , , , .

OORLOG EN TERPENTIJN, OF DE PIJN VAN HET ZIJN GRENADA: ZELFMOORD VAN EEN REVOLUTIE

2 reacties Add your own

  • 1. Gie van den Berghe  |  november 14, 2013 om 5:06 pm

    Interessante en ontstellende informatie, waarvoor dank. Met victoriabaars, pangasiusfilet en veel andere vissoorten en vis in het algemeen is nog veel meer aan de hand door milieuvervuiling (verzuring van de zee) en overbevissing (zie daarover bijv. de documentaire ‘The end of the line’).
    Aangezien u ook naar Kim Phuc en mijn ‘Kijken zonder zien’ verwijst (waarvoor dank), wil ik toch even aanstippen dat de foto die Kim Phuc toont en die ook boven uw artikel staat, bijgewerkt werd. Aan de rechterkant werd een fotograaf in militaire kledij weggeknipt omdat die juist op dat moment zijn toestel voor de zoveelste keer aan het herladen was. De reporters in militaire kledij (zowel fotografen als filmers) zagen Kim Phuc en haar familieleden van ver brandend komen aanstormen uit hun bij vergissing (friendly fire) door hun Zuid-Vietnamese landgenoten met napalm was bestookt. De verslaggevers en fotografen lieten de brandende kinderen en ook één volwassene (de grootmoeder van Kim Phuc) voorbijlopen zonder te helpen, keerden zich dan om om alles voor ons goed in beeld te brengen. Ook het op de originele foto tamelijk goed zichtbare spleetje van het meisje werd bij de publicatie in The New York Times weggeretoucheerd en wel zo dat het lijkt alsof het jonge meisje al ‘schaam’haar heeft.
    http://www.pelckmans.be/nieuwsbrieven/AlgemeenFonds/Boekenbeurs_2012/kijken%20zonder%20zien.pdf

    zie ook: https://salonvansisyphus.wordpress.com/2011/12/21/kijken-en-zien-geloven-is-bedrogen/

    Beantwoorden
  • 2. tomasronse  |  november 16, 2013 om 7:10 am

    Dit doet me terugdenken aan een zaterdag, meer dan veertig jaar geleden, toen we op de dijk van Zeebrugge betoogden tegen de wapentransporten naar Vietnam. Piet was er ook bij natuurlijk. De opkomst was niet bijster groot; ik denk dat we hooguit met dertig waren. Het publiek was nog kleiner: het was een gure winterdag, er was haast niemand die zich buiten waagde. Of er iemand van de pers was opgedaagd om ons protest te registreren, kan ik me niet meer herinneren. Het was erg goed bedoeld maar lichtjes pathetisch. Onze betoging was als de boom uit dat zen-raadseltje: als hij omvalt en niemand hoort het, maakt hij dan een geluid? We waren blij toe het voorbij was en we ons konden gaan opwarmen in een Zeebrugs café, dat net groot genoeg was om de hele betoging te bevatten.
    Maar het was niet voorbij. Plots vloog de deur open en kwamen Brugse politieagenten als stormtroepers op ons af, matrakken in aanslag. In een oogwenk was het café in een Wild West saloon veranderd. Stoelen vlogen door de lucht, de kelners verborgen zich achter de tapkast. Ik was zo stom om met de aanvallers te proberen praten, hen tot rede aan te manen. Voor ik het wist lag ik op de vloer, werd door twee agenten weggesleept en in een dievenwagen gegooid. De rit ging naar Brugge, waar ik samen met enkele andere slachtoffers van de razzia in een piepkleine cel in het gerechtsgebouw werd opgesloten. Ik vond dat het al bij al nog meeviel. Het was voor mij niet de eerste keer dat een betoging in de cel was geeindigd en dit was niet de slechtste. Bovendien had ik deze keer het gezelschap van twee geestesgenoten die aangename en intelligente conversanten bleken.
    De ondervraging was kort. Waarom de politie tot die actie had besloten kwam ik niet te weten en heb ik ook later nooit vernomen. Een soort automatische reflex, vermoed ik. Rond middernacht werden we vrijgelaten. We werden elk op een andere plaats net buiten Brugge afgezet. Mij deponeerden ze op een klein baantje in Sijsele. Dat het Sijsele was vernam ik pas later want de agenten weigerden te zeggen waar ik me bevond. Ik begon te wandelen en stak mijn duim uit als er een auto passeerde, wat zelden gebeurde. Je zou het niet geloven maar ik al na vijf minuten stopte een wagen die naar Gent ging en mij haast aan mijn deur afzette. Al bij al, een dag die me is bijgebleven.
    Tom

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


