SAHA, SANTé, PROOST !

februari 22, 2014 at 1:38 pm 3 reacties

muslim wine 1

door Lucas Catherine

 

Er is wat te doen tegenwoordig over die Marokkaanse die een wijnbar heeft geopend in Rotterdam. Pauw & Witteman, NRC, etcetera en nu ook bij ons (De Morgen 18/2). Eerst dacht ik dat het te maken had met de viering van 50 jaar officiële immigratie. Ik schrijf ‘officiële’, want de eerste Marokkaan arriveerde al in de zestiende eeuw, maar dit terzijde. Maar neen. Het heeft te maken met ons vooroordeel: Arabieren en dus ook Marokkanen drinken niet. Nu ben ik zelf specialist in de repérage van kroegen in Marokko. Dat dateert van toen ik daar woonde. Marokkanen drinken wel. Maar ik baseer mij ook op statistieken: Marokko heeft 50 000 ha. wijngaarden. Die leveren jaarlijks 298.000 hectoliter op. Dat zijn 37 miljoen flessen. En die worden niet echt geëxporteerd. Zoveel Marokkaanse wijn vind je niet in je lokale Delhaize. Dus is mijn redenering: Marokko telt 5 miljoen volwassen mannen. Dat is 7 flessen de man per jaar. Niet mis.

Maar nu blijkt dus dat  ook vrouwen wijn drinken, daar gaat mijn statistiek!

Muslim wine Iran 

Als historicus van Vergeten Zaken weet ik ook dat Arabieren altijd al hebben gedronken, en daar ook heel lyrisch konden over doen. Zo heeft het Arabisch veel woorden voor wijn, meer dan honderd. Waar de mond van vol is loopt de woordenschat van over. Hoe weten we dat? Ene Muhammad ibn Hassan al Nawaji al Qahiri (gest. 1455) schreef in 1421 Al Hubur wa al surur fi wasf al khumur / Overdadig genot bij het beschrijven van dronkenmakende dranken. Al Nawaji was een godsdienstleraar in Cairo en een soefi van arme komaf. Hij bezocht regelmatig drankpartijen van rijkere heren. Op een nacht pochte hij dat hij wel honderd woorden voor wijn kende. Waarop een van de aanwezigen met hem een weddingschap afsloot voor een enorm bedrag, als hij dat van die honderd namen kon bewijzen. Maar hij mocht geen woorden uit de duim zuigen, daarom moest hij ieder synoniem voor wijn kunnen staven met een versregel van een dichter. Het woord moest dus al bestaan in de literatuur. Al Nawaji doorploegde de Arabische literatuur en won zijn weddingschap. Hij vond namelijk 130 namen voor wijn. Dit zijn ze:

muslim wine 2

 

Maar zal u zeggen, dat is lang geleden en een soefi, dat is toch maar een zo-en-zo moslim. U heeft gelijk.

Daarom deze autoriteit die nog niet zo lang dood is, Sidi Kaddour Ben-ghabrit. Gediplomeerd in de moslim wet aan de Al Quaraouiyine universiteitsmoskee van Fes en stichter van de Grote Moskee van Parijs, waarin hij trouwens begraven ligt. Ik heb een boek van hem, uit 1930 vol met anekdotes over de bekendste zattelap in de Arabische geschiedenis, en (misschien daarom) waarschijnlijk ook de bekendste dichter, Abu Nuwas. En dat is een dichter die mij ligt. Ooit was ik nog lid van de Abu Nuwas Society for the Study of Sexual Culture in the Middle East. Daar zaten niet alleen ‘amateurs’ in zoals ik, maar vooral islamologen.

muslim wine 3

Sommigen onder schuilnaam, want Abu Nuwas was ook een bekend, zeer praktiserende jongetjesliefhebber. Ik kan u gerust stellen, ik was vooral in zijn wijngedichten geïnteresseerd. En zo ook onze mufti van de Grote Moskee. Maar toch zegt hij in zijn inleiding dat sommigen zijn boek compromiterend zouden kunnen vinden, want ‘ce n’est pas l’usage dans notre métier de faire des livres qui prétendent être gais et divertir…”

Hier dan zijn en mijn mooiste anekdote over wijn:

“Zekere nacht dwaalde Abu Nuwas door de straten van Baghdad en zag hij een groepje studenten. Hij benaderde ze, op zoek naar avontuur. Eerst luisterde hij van op korte afstand naar hun conversatie. Het ging over hem, en wel over de beginverzen van een van zijn wijngedichten.

Een van de studenten vroeg zijn kompanen: “Begrijpen jullie Abu Nuwas als hij dicht Schenk me een glas wijn en zeg mij  ‘het is wijn’  ?

Och, zei er een, een vers zonder veel betekenis: Als ze je een glas wijn in schenken zie je toch dat het wijn is.

“Hij was misschien zat, toen hij het schreef” opperde een tweede.

“Waarschijnlijk omwille van het rijm”, zei een ander.

“Domme kloten, sprak de vierde, zien jullie dan de subtiliteit van dit vers niet! Een mens heeft vijf zintuigen om van de dingen des levens te genieten: zicht, gehoor, reuk, smaak en tastzin. Wel, Abu Nuwas wou met al zijn zinnen van het glas wijn genieten. Wanneer hij een glas kreeg ingeschonken kon hij het zien, hij kon de wijn ruiken, hij kon het glas vast nemen, hij kon de wijn smaken, maar hij kon hem niet horen. Daarom vroeg hij de schenker te zeggen: Het is wijn.”

Al zijn medestudenten applaudisseerden bij die uitleg. Abu Nuwas trad nader en zei: “Jongeling van mijn hart, bloem van mijn oude dag, toen ik het schreef heb ik daar zelf niet over nagedacht. Het is dankzij mannen als jij dat ik beroemd zal blijven.”

 

Honderd jaar geleden schreven mufti’s in Europa niet alleen fatwa’s, maar ook boeken die aangenaam en amusant waren ( …gais et divertir).

Hopelijk komt die tijd weer, dankzij Marokkaanse vrouwen als Elou Akhiat uit Rotterdam.

 

En nog dit. Sidi Kaddour Ben-Ghabrit was een ernstig man die zich niet alleen met wijn bezig hield. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft hij in Frankrijk een honderdtal Noord-Afrikaanse Arabische joden gered van deportatie door de Nazi’s door ze moslimse identiteitspapieren te bezorgen. Hij deed dit onder meer voor de joods-arabische zanger Salim Hilali.

muslim wine Salim Halali

 

 

 

Entry filed under: Geschiedenis, godsdienst, Kunst, Midden Oosten. Tags: , , , , .

DE BELGISCHE DRIEHOEKSVERHOUDING OEKRAÏNE: WERKELIJKHEID EN VERZINSEL

3 reacties Add your own

  • 1. Johan Depoortere  |  februari 22, 2014 om 4:36 pm

    Zoals altijd: verrassend en verhelderend!

    Beantwoorden
  • 2. Sherita Lief en Leed  |  februari 23, 2014 om 7:06 am

    Wat een mooie en interessante post!

    Beantwoorden
  • 3. Henk Coopman  |  februari 24, 2014 om 8:18 pm

    Ik weet niet. Klinkt nogal dromerig en ‘happy’. Ik geloof niet dat ‘die tijd’ nog terugkomt. Als Elou Akhiat al niet gelyncht wordt, evolueren we toch naar het WTK-bestel, niet?
    Ik las liever de keiharde analyses van Tariq Ali, dan zijn softe islamkwartet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


%d bloggers op de volgende wijze: