IN DEN AAZER ES ET WOETER NAT

maart 28, 2014 at 11:38 am 3 reacties

KinderWOI_NEW

door Lucas Catherine

Er is recent nogal wat geschreven over WOI. Ik heb er zelf aan mee gedaan door de rol van de Kongolezen uit de vergetelheid te halen. En eigenlijk zou ik ook graag een boek schrijven over de rol van de kinderen toen. Maar ik vrees dat als ik daar nu pas aan begin en nog al mijn research moet doen, de hype over die Groote Oorlog al lang over zal zijn. Daarom deze zeer korte bijdrage, gewoon geput uit het Brusselse collectieve geheugen, Brusselse kinderrijmpjes over de Keizer en zijn Oorlog aan de IJzer. Met vertaling rechts voor de niet Brabanders onder u.

En de Kazer daan es zot                      En de Keizer die is zot
En de Kazer moe kapot !                     En de Keizer moet kapot!
Moier doet het deuke toe,                   Moeder doet het deurke toe
Want de Dosje zaan al doe.                 Want de Duitsers zijn al daar.

Dosje ratten, dosje loëze                      Duitse ratten, Duitse luizen
Moete rap van hie veroëze                  moeten snel van hier verhuizen
Wette wel en wette wat                        weet je wel en weet je wat
In den Aazer es et woeter nat.            In de IJzer is het water nat.

Dosje, Dosje, Dosje,                              Duitsers, Duitsers, Duitsers
Zeiven op ’n knosje,                              Zeven op een stokske
Zeiven op ’n spelle                                 Zeven op een speldje
Al de Dosje goen noe d’ helle.             Alle Duitsers gaan naar d’helle

Gloria, victoria                                       Gloria, victoria
De Kazer eit de cholera                        De Keizer heeft de cholera
Hem es zue ziek, hem es zue ziek      Hij is zo ziek, hij is zo ziek
De voëlen deugeniet.                            De vuilen deugeniet

‘k em e koesjke loete moeke                 ‘k Heb een koetsje laten maken
En de Kazer zat er in.                             En de Keizer zat er in;
Me zaan zes miljoen soldoete,              met zijn zes miljoen soldaten
Moe a ree den Aazer in.                         Maar het reed de IJzer in.
Albeir, Albeir,                                          Albert, Albert,
A schiet de lesten Dosj oemveir.          Hij schiet de laatste Duitser omver

Bruegel schilderde in 1560 tijdens de Spaanse repressie kinderspelen. Kinderen blijven altijd spelen, wat er ook gebeurt en in Brussel zongen ze honderd jaar geleden bij het spelen over de oorlog. Elders in België ook natuurlijk, maar die rijmpjes ken ik niet.

 

Entry filed under: Europa, Geschiedenis, oorlog, Samenleving, Satire. Tags: .

DOOD VAN EEN GETUIGE: REGINE BEER CARAÏBEN: PARADISE LOST

3 reacties Add your own

  • 1. walter Ceuppens  |  maart 28, 2014 om 6:59 pm

    Zeer charmant. De faux-naif tekeningen zijn van Felix timmermans of vergis ik me?

    Beantwoorden
    • 2. jefc  |  maart 29, 2014 om 7:35 am

      Ik denk niet dat u zich vergist, afgaande op het logootje in de linkerbovenhoek van het touw-springende meisje.

      Beantwoorden
  • 3. Frank Vermassen  |  januari 8, 2016 om 7:34 pm

    Bovenstaand rijmpje is niet zomaar een kindergedicht. Het is een snijdersbanklied. Het is ook niet typisch Brussels, maar werd evenzeer in het Aalsters gezongen. Waarschijnlijk werd het ooit aan het front gezongen, in ieder geval zeker in de nadagen. Ik heb het refrein “Albeir Albeir, schietj de lesten Dosj omveir” begin 70-er jaren via mijn vader van mijn grootvader (oudstrijder 14-18 ) geleerd. Als kind heb ik het door een groep oud-scouts, vrienden van mijn vader uit Aalst en Erpe, nog horen zingen. Sommigen van hen hadden het op hun beurt van hun vader geleerd. De volledige tekst was – voor mij dan toch – in de nevelen der tijden verdwenen, ook al zal het wel in een of ander heemkundig archief zitten. Zeer veel dank om dit te publiceren. Het heeft toch wel wat emotionele waarde.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


