Mirakel: FRATER VENANTIUS verrezen in Brussel !

april 27, 2014 at 6:03 pm 1 reactie

begijhof 1

door Lucas Catherine

Zondag deden drie Pausen in Rome een heilig triootje. U zag het op tv. Ik niet. Mijn tv staat voor het raam van mijn Brussels appartement van waaruit ik de Begijnhofkerk zie. Nu ben ik niet zo kerks, maar daardoor komt het wel dat ik vaker naar die kerk kijk dan naar tv. En dus meer volg wat daar in die Begijnhofkerk gebeurt dan in het Vaticaan.

De pastoor daar is ene Daniël Alliët. Wereldberoemd in Brussel, Molenbeek en West-Vlaanderen, want hij is van origine een Westfluut zoals wij in Brussel zeggen. Hij heeft zelfs een artikel in Wikipedia-Westvlaams. Ja, dat bestaat: “Daniël Alliet (Wytschoate, 1944) is e paster die surtout bekend erocht is deur zyn werk voun menschn zounder papiern in Molenbeek.” Die eerste zin is fout, want hij werkt dus niet in Meulebeik, maar in Brussel-stad. Maar ja, wikipedia! Alhoewel wikipedia vertelt minder onzin dan God, dus soms geloof ik ze wel.

Pastoor Alliët is dus bekend om zijn werk met daklozen, sans-papiers en Afghaanse vluchtelingen. Zijn Begijnhofkerk is nu al een tijdje omgebouwd tot een Camp de Réfugiés Afghans à Bruxelles
begijhof 2

Sommige katholieken vinden dat maar niks. Alliët vindt namelijk dat er een verschil is tussen bidden tot Jezus en Jezus volgen. Aartsbisschop Léonard vindt blijkbaar die interpretatie ook maar niets. Alliët moet weg. Er moeten weer gelovigen in de kerk, geen asielzoekers. De oplossing ging hij zoeken in Marseille. Bij een zekere Michel-Marie Zanotti-Sorkine. U heeft het misschien gelezen in die NVA-kwaliteitskrant De Standaard. Nu is die Michel-Marie, ik noem hem nu makkelijkheidshalve MM, een rare kwast. Als ik wikipedia mag geloven, en zoals ik al schreef: wikipedia vertelt minder onzin dan God. Hij werd pastoor na een carrière in nacht- en andere clubs in het gezegende jaar van ons Heer 1999. En die zangcarrière zet hij als pastoor verder met CD’s als “Une idée folle” en “Pour l’Amour de l’Amour”. In februari laatst leden trad hij zelfs op tijdens het festival “Welcome in Paradise”. Ik verzin het niet, het staat op zijn officiële website.

Marseille3Je zou er kunnen om lachen, want mij doet MM denken aan Frater Venantius. U weet wel de zingende frater die dankzij Wim Sonneveld furore maakte in 1963 – voor al wie toen nog moest geboren worden: kijken op youtube – Ik citeer hem met genoegen:
“Ik ben Frater Venantius uit Schin-op-Geul, beter bekend als de Zingende Frater.
Niet te verwarren met die andere arties uit Ubach-over-Worms, da’s de Pratende Pater.
En dan hejje nog schijnt ’t in Schimmert, de Brullende Broeder.
En in Herkenraad hebben ze dan ook nog een Kronende Waardemoeder. Maar ik neem dat u mij daar niet mee verward. Verschoning dus maar ’t mos me even van ’t hart.”
En de slogan van Frater Venantius was: “Weet u de laatste spreuk al van de oecomenische beweging? Samen naar de kerk, ja gezellig!”
Dat denkt nu ook aartsbisschop Léonard en hij hoopt op een remake van Venantius, maar dan in het Frans van Marseille.

Om te lachen? Soms lees ik wel eens andere kranten dan onze kwaliteitskranten. En wat blijkt dan. De man wordt door rechtse katholieken bewonderd omdat hij midden in een moslimbuurt van Marseille een katholieke kerk laat volstromen met herboren katholieken.
Begijnhof 4

Nu ligt de Begijnhofkerk niet alleen op 50 meter van mijn voordeur, maar net achter de kerk begint ook de wijk Chicago, vroeger in onze kwaliteitskranten even berucht als Kuregem. Maar ik loop liever door dit Brussels Chicago dan door het origineel in de U-es-Ee.

En wat lees ik nog in wikipedia, dat soms minder onzin vertelt dan God, of Léonard: dat MM zijn priestercarrière startte als Dominicaan. Nu is er een oude Latijnse pastoorsmop, vraag het maar aan Etienne Vermeersch, die zegt dat Dominicaan niet komt van de heilige Dominicus, maar van Domini Canes, de Honden van de Heer. Zij stonden bekend als grote inquisiteurs die de islam in het veroverde Andaloesië bestreden. En zo belanden we weer in de Begijnhofkerk. Als je daar nu binnengaat via de linkerdeur kom je in het Afghaanse Vluchtelingenkamp, maar via de rechterdeur arriveer je voor de preekstoel. En wie staat daar op afgebeeld: een dominicaan die onder zijn voet een getulbande moslim vertrappelt.
(Zie foto bovenaan)

Volgens pastoor Alliët heeft dat niets te maken met zijn Afghaanse asielzoekers. Heeft dat beeld dan misschien volgens Léonard wel iets te maken met de mensen achter de Begijnhofkerk, de Marokkanen van Chicago? Alleen mensen met een slecht karakter, zoals ik durven zo iets veronderstellen.

 

Lucas Catherine,
Vanaf de Brussels Begijnhofkerk, of toch vanaf het terras er juist naast.

PastoorMarseille

 

 

 

Entry filed under: Europa, godsdienst, Media, Politiek Belgie, Samenleving. Tags: , , , , .

MOSKOU’S GEHEIME WAPEN EUROVERKIEZINGEN: MIDDAGJE ‘VISSEN’ IN BRUSSEL

1 reactie Add your own

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


