LAAT HET SNEEUWEN! (1)

december 30, 2014 at 6:39 am Plaats een reactie

1 Calvin_Hobbes_sneeuw

Tom Ronse

Het heeft gesneeuwd in Vlaanderen en dat was lang geleden. Vorig jaar viel er geen vlok en nu ligt er een wit tapijt. Geen dik tapijt maar dik genoeg om heel wat ongemak en plezier te veroorzaken.  Hier in New York heeft het, anders dan in de vorige jaren, nog niet gesneeuwd. Wel kreeg het noorden en westen van van de staat New York in november een zware sneeuwstorm te verduren.

2 buffalo

Ik maak me niet ongerust over het uitblijven van de sneeuw, ik weet dat ik deze winter nog vaak de sneeuwschop zal moeten gebruiken om een weg door de witte massa te banen. Vorig jaar kreeg de stad 16 sneeuwstormen over de rug. Het verkeer stopt dan in kleine straten als de onze en wordt zelfs in de grote straten zeldzaam.  Je hoort een wonderlijke stilte. Je ziet de glans van de straatlichten op de sneeuwkristallen.

3 snowy Jackson Street

Ons straatje in de winter, met mijn buren Jim en Mike.

Ik hou van verse, overvloedige sneeuw. Ik kan het niet beter uitdrukken dan mijn idolen Calvin en Hobbes:

4 magicalworld1

Ik herontdek mijn eigen Hobbes, de keramieke tijger die iemand bij het groot vuil had gezet en die nu onze tuin bewaakt.

5 tuintijger

De vrolijk geschilderde gevel om de hoek zag er nooit zo feestelijk uit.

6 gevel klein

Maar de verse sneeuw duurt niet lang, toch niet in de stad. Het wordt heel snel vuile sneeuw, omringd door zwarte plassen en zoutkorsten. Grijze sneeuw, samenkoekend in donkere hopen langs voetpaden en op parkings, domineert het stadslandschap. Alleen als er verse sneeuw op die hopen valt en ze in berglandschappen verandert, trekken ze mijn aandacht.

7 sneeuw parking klein

Maar zelfs wat verse sneeuw betreft: te veel is te veel.

8 te veel sneeuw

En dan te bedenken dat die gigantische massa bestaat uit ontelbare meesterwerkjes wiens exquise schoonheid geen juwelier kan benaderen, eindeloos verschillend.

Yuji Obata: sneeuwvlok

Yuji Obata: sneeuwvlok

Voor Calvin (of Kasper zoals hij in het Nederlands vertaald wordt) kan het niet te vroeg of te veel sneeuwen.  Vol ongeduld kijkt hij er naar uit:

10 CalvinSnowDance

Met enkele centimeters sneeuw zoals deze die nu jullie kontreien bedekken, is hij niet tevreden:11 Calvin snow

Hij wil veeeel meer sneeuw. Daarvoor heeft hij drie goede redenen.

 

 

De eerste ligt voor de hand: na een felle sneeuwstorm blijven de scholen dicht, joepie!

12 noschool

 

Verder heeft Calvin veel sneeuw nodig om oorlog te voeren. Het enige wat hem soms ontbreekt zijn tegenstanders.

13 calvins fort

Sneeuwballen gooien is een oude sport. Kijk maar hoe deze middeleeuwer zijn mooie sneeuwbal klaarhoudt terwijl hij rondspeurt naar een geschikt doelwit.

14 middeleeuwse sneeuwbal

Ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar ik vermoed dat de allereerste mensen die met sneeuw kennis maakten spontaan begonnen met sneeuwballen naar elkaar te gooien.

Was de militaire technologie maar op dat punt blijven steken.

15 nonnen in de sneeuw

De derde reden voor Calvins nood aan overvloedige sneeuw is dat hij een kunstenaar is .Sneeuw is zijn geliefkoosd medium. Niet alleen het zijne. Elke winter worden er vele duizenden sneeuwsculpturen gemaakt die voor het lente wordt weer allemaal verdwenen zijn. Een sneeuwman maken was wellicht ook een van de eerste dingen die de eerste mensen in de sneeuw deden. Over sneeuwmannen en aanverwanten praten we morgen verder.

Een gelukkig nieuw jaar!

 

Entry filed under: Foto en video, Satire, Uncategorized. Tags: , , .

JINGLE ALL THE WAY NOSTRADAMUS’ CENTURIES

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.204 andere volgers


