Robots en technologie, de betere toekomst?

april 3, 2015 at 9:50 pm 6 reacties

Technologie (2)

door Bor Cobbaut

Het blijft mij verbazen, meer en meer. De jongste jaren is de technologie geëvolueerd tot iets wat we ons tien jaar geleden niet hadden kunnen voorstellen. De nieuwste snufjes en huishoudelijke toepassingen moeten dienen om het leven van de mens makkelijker te maken. Waarom ook niet? Dat is toch leuker dan zelf te moeten stofzuigen of het gras af te rijden?
Een paar weken geleden was er een aflevering van ‘De Schuur van Scheire’ die ging over robots en technologie. Er werd een man getoond die een computerchip in zijn hand had ingeplant om zo zijn huis te beveiligen. Hij had geen huissleutels, geen autosleutels. Hij kon alles gewoon open- en dichtdoen met de handchip. Die chip is zo groot als een rijstkorrel en je voelt amper dat er iets in je handpalm zit. Hoewel Lieven Scheire en zijn bende het eigenlijk een beetje in het belachelijke trokken (wat zorgde voor een grappig scenario in het programma), heb ik hier toch serieuze vragen bij. Ik denk dan vooral aan een ‘Big-Brother’-scenario. Neen, niet een TV-programma met veel mensen in hetzelfde huis die een dagboekkamer hebben om hun ongetwijfeld zeer interessant leven op vast te leggen. Ik heb het over een wereld waarbij alles en iedereen constant in de gaten wordt gehouden.
Natuurlijk, je kan zeggen dat dit nu al het geval is omdat iedereen een gsm heeft die makkelijk op te sporen is. Maar er is wel nog een verschil met een bestanddeel dat in je lichaam zit en dat je niet kan uitzetten of achterlaten wanneer je het wil. Het zogenaamde recht op privacy is dan toch verdwenen? Men zegt vandaag al dat privacy eigenlijk niet bestaat. En dan gaan we nog wat technologie in ons eigen lichaam inplanten? Is het dan raar dat ik mij daar vragen bij stel?
In het tweede deel kwam er een echte robot op bezoek die, voor het eerst ooit op tv, kon springen en hardlopen (klik de link onderaan, voor dat fragment). Uiterst indrukwekkend als je het mij vraagt. Maar schuilt hier ook geen gevaar in? Misschien ligt het wel aan mij omdat ik te veel strips en boeken lees over robots die de wereld overnemen. Het blijft echter wel gevaarlijk in mijn ogen. Als robots in de toekomst alles overnemen van ons, heb je zelf geen controle meer. Hoewel jij de robots geprogrammeerd hebt, weet je niet zeker wat ze doen en hoe ze precies functioneren. Je hebt geen controle meer over zaken die je anders zelf doet.
Akkoord, technologie heeft zowel voor- als nadelen. Het maakt ons leven makkelijker, dat is een feit. Maar de nadelen wegen voor mij zwaarder door dan de voordelen. Denk maar aan de drones die steeds meer worden toegepast in oorlogen. Machines die volledig automatisch naar locatie kunnen vliegen om daar raketten af te vuren. Zo hoeft men eigenlijk niets te doen om een oorlog te winnen. de oorlog wordt gevochten. Maar het aantal slachtoffers stijgt natuurlijk, want de drones worden steeds doeltreffender. En ze treffen niet enkel ‘de militaire vijand’ maar ook en in toenemende mate onschuldiige burgers.
Of neem nu de winst die bedrijven maken met technologie. Ik denk direct aan de i-phone. Hoewel ik er zelf een heb, ben ik er niet echt voorstander van. Door de vele updates van Apple word je bijna verplicht om de zoveel jaar een nieuwe i-phone te kopen omdat de updates niet meer werken op de oudere machientjes. Commercieel goed gezien natuurlijk, ze verplichten je om een nieuwe i-phone te kopen. Maar blijkbaar vinden de meeste mensen dit geen probleem. Ze moeten toch om de zoveel maanden een nieuwe gsm kopen omdat de vorige in het toilet is gevallen, of uit een broekzak (handtas) op de grond is gegleden en er overal barsten in het scherm zitten. Mensen zouden beter eens goed nadenken vooraleer ze een nieuwe GSM aanschaffen…
Het grootste nadeel is, vind ik, dat we afhankelijk zijn geworden van technologie. Door de opkomst van de sociale media is er bijna geen ontsnappen meer aan. Er gaat geen dag voorbij waarin ik niet achter mijn pc zit of op zijn minst mijn gsm check. Veel jongeren kunnen zich zelfs niet voorstellen hoe het was voor de opkomst van de technologie. Bij die jongeren reken ik mezelf. Veel mensen zouden (figuurlijk) doodvallen als ze voor een maand geen gsm mochten gebruiken. De kinderen die recent geboren zijn, kennen dan ook niet veel anders dan computerspellen en laptops om zich te amuseren. Als er ooit een gek opduikt die alle mensen onder zijn macht wil, kan de afhankelijkheid van technologie de ondergang worden van de mensheid.
Ok, misschien was dat laatste een beetje overdreven. Of zelfs zwaar overdreven. Maar toch, technologie is iets dat mij bezighoudt en aan het denken zet. Je kan op zijn minst zeggen dat het fascinerend is om te zien hoe de technologie evolueert. Misschien ben ik wel een doemdenker en is de technologie alleen bedoeld om ons te helpen. Maar als ik op een open grasveld loopt, kijk ik toch altijd uit voor de addertjes die eronder zitten.

BOR COBBAUT (20) is student Hogeschool Gent
(link Schuur van Scheire: ASIMO de robot –> https://www.youtube.com/watch?v=KnkpSObB6YY&ab_channel=Nerdland )

Entry filed under: Ekonomie, wetenschap. Tags: , , , .

Bric à Bracke in Gent HEERLIJK HELDER, OOK OVER DISCRIMINATIE

6 reacties Add your own

  • 1. Jan Neelen  |  april 4, 2015 om 11:02 am

    Ik weet niet wat het voordeel is van ACHTER een computer te gaan zitten. Ik zit voor mijn computer, dat werkt gemakkelijker.
    Met vriendelijke groeten,
    Jan Neelen

    Beantwoorden
    • 2. jefc  |  april 4, 2015 om 11:16 am

      Zit je in de auto ACHTER het stuur of voor het stuur? Dat laatste lijkt me gevaarlijk rijden.
      Hartelijk,
      JC

      Beantwoorden
  • 3. Dirk Van de Put  |  april 4, 2015 om 2:46 pm

    Er is zeker waarheid in je artikel. Het is aan de mensen zelf om de lijn te trekken. Alleen : als je een ding programmeert kan het niet buiten zijn programma gaan en blijft het dus afhankelijk van wat je er hebt ingestoken, ten goede of ten slechte natuurlijk.
    Verder je eerste artikel ? Best ok. Ga er voor.

    Beantwoorden
    • 4. borcobbaut  |  april 4, 2015 om 9:34 pm

      Bedankt. Je hebt natuurlijk gelijk. Alles hangt af van de programmering.
      Ik heb wel al soortgelijke, korte artikeltjes geschreven. Maar dat was eerder om te oefenen. Ik test een beetje uit of schrijven voor mij is weggelegd en ik vind het leuk om doen.

      Beantwoorden
  • 5. Gie van den Berghe  |  april 6, 2015 om 11:10 am

    Beste Bor,

    Uitstekend artikel! doe zo verder!

    Mogelijk overschat je een beetje de nieuwigheid van automatisering. Ook toen fotografie, trein, telefoon, telegraaf, film, vliegtuigen (ongeveer in deze volgorde) op de… markt kwamen, vonden velen al dat het hek van de dam was en dat de mens zou dehumaniseren. Zeker is in elk geval dat, zoals je aanstipt, we almaar afhankelijker en verslaafder worden, terwijl wie de markt beheerst almaar rijker en machtiger wordt. Een moderne versie van ‘brood en spelen’.

    ‘k Weet niet in hoeverre je de Engelse taal machtig bent maar een aanrader is blijkbaar het boek van Nicholas Carr – The Glass Cage. Automation and Us. Een van de vele goede besprekingen van dit boek las ik recent op de altijd aanbevolen New York Review of Books (zonder abonnement kun je ook al veel lezen op hun website). Zie eventueel voor die recensie: http://www.nybooks.com/articles/archives/2015/apr/02/how-robots-algorithms-are-taking-over/

    Beantwoorden
    • 6. borcobbaut  |  april 23, 2015 om 7:06 pm

      Dankjewel!
      Ik volg momenteel de opleiding leerkracht secundair onderwijs: Engels – Aardrijkskunde aan de HoGent. Ik probeer dan ook af en toe wat Engelse boeken van hoog niveau te lezen. Dit boek ziet er uit als een goede oefening. Bedankt voor de link.

      (En sorry voor het late antwoord. Ik heb je reactie nu pas gezien)

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.205 andere volgers


