REVIVAL VAN DE PROTESTSONG

oktober 21, 2015 at 1:50 pm 3 reacties

Protest JanDeSmet

door Jef Coeck

 

Jan De Smet kan het niet laten, ook niet nu zijn De Nieuwe Snaar is opgedoekt: hij wil blijkbaar met zijn songs de wereld verbeteren. Dat is een eerbare ambitie en bovendien is ze toevertrouwd aan een betrouwbaar man. Niet enkel muzikaal maar ook sociaal weet hij van wanten. Na een optreden in Lissabon kwam hij tot de bevinding dat de protestsong – een fenomeen uit de jaren 60-70 – aan een revival toe is. Hij besloot met ‘We Shall Overcome’, een klassieker in het genre. “Jarenlang”, zegt Jan, “mocht dat nummer niet meer gezongen worden of je werd uitgemaakt voor overjaarse hippie.” (Knack 14 oktober).
Of erger.
We kijken uit naar zijn solo-optredens. Hierbij een brief aan Jan De Smet.
———–

Beste Jan,

Een goed idee om ‘We shall overcome’ een nieuw leven te geven. Het was niet enkel in de States maar ook bij ons een taboe, waarmee het zijn rol als protestlied tenvolle vervulde.

In 1966 deed ik (samen met Mike Verdrengh en Jan van Rompaey) mijn legerdienst, als samensteller-presentator van het ‘Soldatenhalfuurtje’. We waren met zijn drieën voor zes uitzendingen per week. De rollen waren prima verdeeld: twee uitzendingen de man en ieder met zijn favoriete muziek. Mike lanceerde als eerste in België de ‘hitparade’. Jan draaide rustige muziek à la Bert Kaempfert voor de wat oudere luisteraar – vanaf sergeant-majoor – en ik maakte voor de absolute minderheid van jazzliefhebbers één programma plus een ander met wat me die week te binnen schoot.

Welnu, die week in 1966 schoot me ‘We shall overcome’ versie Joan Baez te binnen. De uitzending was nog niet koud of daar hing al onze kolonel aan de lijn. Ik werd op appèl geroepen in de kazerne Prince Albert. Daar kreeg ik te horen dat ik een subversieve daad gesteld had, het volk aanzettend tot opstand, het leger belachelijk makend, en meer van die spitse vondsten. Mijn hart sprong op van vreugde, maar niet dat van de kolonel die almaar bozer werd. Dit verdiende een zware sanctie. Hij bedeelde me met twee dagen kamerarrest.

Dat was een lachertje en wel hierom. Ik was al getrouwd en daarom ‘prioritair’. Dit betekende dat ik niet in de kazerne diende te slapen maar elke avond huiswaarts, naar vrouw en baby mocht terugkeren. Aan dit voorrecht kon deze kolonel niet wrikken, dat kon waarschijnlijk alleen de koning of de krijgsraad. Twee dagen kamerarrest betekende dus twee dagen huisarrest: ‘U dient zich na afloop van de werkuren rechtstreeks en langs de kortste weg naar huis te begeven. U mag uw huis niet verlaten voor de volgende ochtend, dus geen bioscoop of cafébezoek etc. De rijkswacht krijgt de opdracht uw aanwezigheid tijdens deze periode streng te controleren.’

Het was geen foltering maar belachelijk was het wel. In 1966 was er de Civil Rights Movement van zwarte Amerikanen volop in beweging. Zij zongen WSO. Er was de mars van Martin Luther King, die eindigde op de mall in Washington, met het lied WSO. En de Vlaamse studenten van Leuven – of toch een deel van hen – was om heel andere redenen in opstand gekomen. Ook zij zongen: We shall overcome.

de desbetreffende plaat van Hugo Raspoet

de desbetreffende plaat van Hugo Raspoet

Dat inspireerde de toenmalige kleinkunstenaar Hugo Raspoet tot het lied ‘Hoe durven ze, de flaminganten?’. Daarin kwam de versregel ‘…maar ze zingen een Engels lied, een Nederlands vinden ze niet.’ De song van Raspoet werd geweerd van de openbare omroep, zoals wel meer van zijn producties.

Je hebt volop gelijk, beste Jan: een revival van de protestsong is hoogstnoodzakelijk en We Shall Overcome is een prachtig begin. Jij bent de aangewezen man om die doorbraak te forceren. Als je nu ook nog Joan Baez erbij kon halen, zou ik helemaal in de hemel zijn. En velen met mij, denk ik. Waarom probeer je het ’s niet?

Beste groeten en succes gewenst,

Jef Coeck

Joan Baez

Joan Baez

 

Entry filed under: Media. Tags: , , , , , .

WAAR IS DE JOURNALISTIEK GEBLEVEN? MUFTI MET EEN GEURTJE. MUF UITERAARD

3 reacties Add your own

  • 1. Kris smet  |  oktober 21, 2015 om 3:30 pm

    Ik onderteken mee,als dat mag.

    Beantwoorden
    • 2. jefc  |  oktober 21, 2015 om 3:37 pm

      Dank. Dit is geen petitie, maar elke vorm van instemming is welkom.

      Beantwoorden
  • 3. Coopman Hendrik  |  oktober 24, 2015 om 5:13 pm

    Hmm.. Ik begrijp het al.. Waarom anders weer die zin “Hoe durven ze, de flaminganten”?
    Maar goed, misschien toch niet zo’n slecht idee om de klok terug te zetten..
    Dan kunnen we meteen proberen om de fouten van links (als ik daar tenminste bij mag horen) niet te herhalen..
    Wat met Leuven Vlaams? Blijft Groen Agalev? Neen tegen paars! Weg met de EU!
    Neen tegen T*I*N*A*!
    We shall overcome!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.302 andere volgers


