IMAM ERDOGAN ?

november 3, 2015 at 3:11 pm Plaats een reactie

imam

door Lucas Catherine


Heeft u ook soms de reflectie die ik heb als ik op TV een betoging zie met slogans in vreemde talen? Ik vraag me dan af of de uitleg van de journalist wel klopt met wat de slogans vertellen? Nu, van de meeste landen waar er heibel is lees ik wel de taal. Turks niet. Ik ken wel wat van de Ottomaanse keuken, en daarom viel ik bijna van mijn stoel toen ik bovenstaand beeld in het VRT-journaal zag. Niet dus om wat verteld werd, dat Erdogan gewonnen had, maar die slogan met daaronder die foto. Eigenlijk de enige slogan die je zag, voor de rest niets dan vlaggen en juichende mensen. Dat zal dus wel een AKP feest zijn geweest.

Maar wat las ik op dat bord: Imam Bayildi. En Imam Bayildi ken ik uit de Ottomaanse keuken als een fameus auberginegerecht met massa’s look. Het betekent ‘de Imam valt flauw’. En daar zit een verhaal achter. Toen men voor het eerst dit gerecht aan een overigens onbekende imam aanbood vond die het zo lekker dat hij er teveel van at en flauw viel. Een andere versie wil dat de lookdamp hem velde. Nu heeft de Ottomaanse keuken wel wat met auberginegerechten.

Een ander gerecht heet bijvoorbeeld Baba Ghanoush, Lachende Pastoor. De Ottomanen waren op religieus gebied nogal verdraagzaam. Je moest wel aubergine lusten. Dat de slogan in het Journaal met dat gerecht te maken heeft is duidelijk door de foto van de man die er bij hoort: hij zit doorgezakt in zijn zetel. Maar wie is hij? Niet Recep Erdogan. Die ziet zich niet als imam (voorganger in het gebed), veeleer als Ottomaanse sultan.02. Zo een ingezakte figuur kan dan ook onmogelijk de partijleider voorstellen op een overwinningsfeest. Moest dat toch zo zijn dan zouden de omstanders zeker het bord hebben neergehaald. Wie is het wel? En waarom juist die slogan?

Nu verwacht ik niet van het Journaal dat zij daar een stukje duiding over maken, maar het sterkt mij wel in mijn overtuiging dat je toch moet oppassen met bepaalde slogans in beeld te brengen in talen die je niet begrijpt.

Imam Bayildi gerecht

Imam Bayildi gerecht

Het recept krijgt u op eenvoudig verzoek

Entry filed under: Media, Midden Oosten, Samenleving. Tags: , , .

MUFTI MET EEN GEURTJE. MUF UITERAARD ONDERTUSSEN IN OOST-CONGO

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.309 andere volgers


