BLOVELS

december 18, 2017 at 4:45 am 1 reactie

Dit is de dertiende aflevering in de serie “Heeft het papieren boek nog een toekomst? De vorige vind je HIER.

Tom Ronse

Een specifiek product van de digitale literatuur is de blovel.  Het woord is een samentrekking van “blog” en “novel” , een roman dus die in afleveringen in een blog verschijnt. Op zich is dat alweer niets nieuw. Het “feuilleton” bestaat al bijna zo lang als er kranten bestaan.  Beroemde auteurs zoals Dickens, Flaubert  en Couperus publiceerden hun romans in afleveringen. Ook toen al was er een interactief aspect. De schrijvers waren niet ongevoelig voor de reacties van lezers. Toen Conan Doyle Sherlock Holmes liet vermoorden kwam er zoveel protest dat de auteur zijn held in de volgende aflevering van het tijdschrift ‘Strand’ weer tot leven wekte.

Maar door het internet is dat interactieve wel veel belangrijker geworden. “De grote bijdrage die de blovel aan de literatuur heeft geleverd is dat zijn essentiële kenmerk het dialogisme is tussen lezer en auteur”, schrijft Annabell Manjarrés Freyle.

Fiction Express verkoopt interactieve jeugdliteratuur aan scholen. De firma produceert per schooljaar 18 romans (verdeeld over drie leeftijdsgroepen). Elke vrijdag is er een nieuw hoofdstuk dat eindigt op een “cliffhanger” gevolgd door een reeks mogelijke plotwendingen. De episode wordt in de klas besproken (de leraar ontvangt ter begeleiding een lespakket) waarna de leerlingen tot dinsdag de tijd hebben om te stemmen over de plot-opties. Tegen vrijdag heeft de firma al een nieuw hoofdstuk klaar, gebaseerd op de keuze van de meerderheid.

Er is een subcultuur die vindt dat alleen verhalen die rechtstreeks interactief tot stand komen de naam blovel’ waard zijn.  Dat betekent dat verschillende auteurs elk om beurt een hoofdstuk produceren.

Een voorbeeld van zo’n interactieve blovel die vrij veel weerklank kreeg is Le roman d’Arnaud. Men kan het e-book HIER lezen of downloaden.  Drie Franse auteurs schreven gedurende 40 dagen en 40 nachten aan deze thriller die elke dag op een Facebook-pagina werd aangevuld.  Er werd niet gestemd maar de commentaren van lezers hadden wel degelijk een invloed op de plot. Om lezers te werven maakten de auteurs reclame op de sociale media (o.m een trailer op Youtube )

Om samen te schrijven moet er natuurlijk een en ander afgesproken worden. Regels zijn nodig maar sommige blovelsites gaan daar wel heel ver in.  Niet alleen zijn er regels wat de lengte betreft  (meestal kort: tussen 500 en 1000 woorden of tussen 250 en 500 woorden) en aangaande de regelmaat (het moet vaak erg snel gaan) maar het blijkt bovendien een dogma dat de verhalen in de ik-persoon moeten geschreven worden, dat ze het schema begin-krisis-ontknoping moeten volgen, dat elk hoofdstuk op een klifhanger moet eindigen. Ook blovelsites voor blovels met maar één auteur hanteren allerlei regels. Wat me paradoxaal lijkt.  Ik had verwacht dat de digitale auteurs de vrijheid die het internet geeft om te experimenteren, om regels te breken, gretig zouden omarmen. Maar nee, ze leggen zichzelf een keurslijf op.

Misschien had ik bovenstaande zinnen in de verleden tijd moeten schrijven want het blovelgenre lijkt nu al over zijn hoogtepunt heen.  Het  ontstond in de jaren 90 en bloeide in het eerste decennium van deze eeuw, vooral in de Engelse en Spaanse talen.

Een voorbeeld van de vele bovelsites die toen bestonden is Blognovelas.es. Deze site functioneerde als een digitale bibliotheek voor blovels (blognovelas) in het Spaans. Daarnaast kon je er diverse lopende blognovelas lezen en van commentaar voorzien.  De verhalen waren gerangschikt per genre (drama, komedie, romantiek, avontuur, science fiction, fantasy, thrillers…). Er was een top tien van meest bekeken blognovelas  en er werden prijzen uitgereikt per seizoen (dus vier maal per jaar) en per genre op basis van de stemmen van lezers. De populairste blovel van het jaar werd uitgeroepen tot „Blognovela de Oro” (Gouden Blovel). Daarnaast werden er prijzen uitgedeeld voor de de beste auteur van het jaar, het beste personage van het jaar, het beste blogdesign van het jaar… Ook was er een forum, een chatbox, een evenementenkalender en meer. Er schiet niets van over. Blognovelas.es is verdwenen net als andere populaire blovelsites zoals Blovelspot.com en EatYourSerial.  De Blooker-prijs, voor het beste „blook“ (boek gebaseerd op een blovel) bestaat niet meer. De blovel lijkt, zoals zovele andere internet-fenomenen, een voorbijgaande mode.

En toch, de blovel is niet dood.

WORDT VERVOLGD

Entry filed under: boeken, literatuur, Media, The wild web. Tags: , .

ZIN IN EEN SPELLETJE? ANTISEMIET MAAR NIET VIRULENT

1 reactie Add your own

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 1.461 andere volgers


%d bloggers liken dit: