Tom Ronse

Mensen zijn sensuele wezens. Aan symbolen hebben we niet genoeg. We willen niet alleen lezen maar ook kijken, voelen, ruiken en proeven.  Proeven is er nog niet bij maar het feit dat we boeken kunnen vastpakken, erin bladeren, ze voelen en ruiken is een groot voordeel. Het boek is een mooier object dan de e-reader ooit kan worden.

   

Een e-reader kan alleen maar verslijten of achterhaald worden maar een goed behandeld boek wordt met de tijd nog mooier. Daardoor lijkt de informatie die het bevat permanenter, minder vluchtig dan electronische data.                 

Als het ouderwets is om de materiele kwaliteiten van het boek belangrijk te vinden, dan ben ik maar ouderwets. Maar ik ben niet de enige. Het kan verkeren maar voorlopig lijken nog heel veel mensen, ook jongeren, daar belang aan te hechten.

Het boek is een uniek harmonisch huwelijk tussen vorm en inhoud, tussen materie en spirituele waarden. Het is een sensueel object  én een drager van abstracte kennis. Vandaar dat het vele hedendaagse beeldende kunstenaars inspireert zoals de e-reader het wellicht nooit zal kunnen. In deze aflevering van deze serie wil ik u enkele van hen voorstellen. Een volledig overzicht is dit natuurlijk niet . De meeste afbeeldingen kan u groter zien door erop te klikken.

   

Werk van CARA BARER, daarna van CAROL OWEN.

   

Werk van DOUG BEUBE, daarna  BARTON BENES. Hieronder twee boeken van SHANE BRADFORD

     

Twee boeken van MARIANNE PERLAK

    

Van alle kunstenaars die het  boek als vertrekpunt nemen gaat Brian Dettmer misschien wel het verst. “Het begon toen ik voor het eerst in een boek kerfde. Daarna lakte ik het. Ik begon een gat te graven, het materiaal explorerend. Dan kwam ik aan een afbeelding en ik begon er rond te snijden. Een andere afbeelding kwam te voorschijn en ik sneed er ook rond. Zo bleef ik doorgaan. Dat was het ‘Eureka’-moment.”

Sindsdien werkt hij uitsluitend met boeken als sculpturele materie. Hij snijdt, kerft, lakt en schuurt. Hij verplaatst niets en voegt niets toe. Het eindresultaat is vaak architecturaal of abstract maar wat de werken fascinerend maakt zijn de woorden en beelden die, gecontroleerd toevallig, naar boven zijn gehaald uit de goudmijn die elk  weggeworpen boek is.

    

          

    

Meer werk van Dettmer kan u zien op zijn website: http://briandettmer.com/

In tegenstelling tot Dettmer vertrekt Anselm Kiefer niet van bestaande boeken. Hij maakt ze zelf uit allerlei materialen, liefst van al lood. Het boek staat naar mijn gevoel in zijn werk symbool voor kennis, bewustzijn, openbaring. Heel zijn werk gaat eigenlijk over bewustzijn; bewustzijn van de buitenwereld en van onze binnenwereld (inclusief ons verleden). En mischien is het ook een streven naar harmonie tussen beiden. Kiefer drijft het concept van ‘boek’ buiten zijn grenzen en brengt er tegelijk hommage aan.

    

          

  

Tenslotte trek ik uw aandacht schaamteloos op mezelf, in mijn hoedanigheid van boekmaker/beste kunstenaar op aarde Tomas Ronse.

         

Het linkse werk, waarvan de titel me nu ontschiet, is nog niet af. Het rechtse dateert van enkele jaren geleden.  Het boek waarin ik kerfde heette “Book of Knowledge” . Het bevatte vele belangrijk lijkende feiten. Ik hield de titel maar later heb ik het ook “Book of Genesis” genoemd.

Het volgende boek was in een show eerder dit jaar (meer daarover HIER). Het was oorspronkelijk een cataloog van behangpapier.

      

       

Een volledig overzicht van dit boek, gefotografeerd door WERVIL, vindt u HIER

Volgende week meer over de troeven van het boek.